احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در این تحقیق از یافته‌های بیش از ۲۹ میلیون نفر که اولین دوز واکسن را دریافت کرده بودند استفاده شد

یک‌سوم بیمارانی که با ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند به عارضه لختگی خون در رگ‌ها دچار می‌شوند-canva

نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد خطر لخته شدن خون بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ بسیار بیشتر از احتمال اتفاق افتادن آن بعد از تزریق واکسن این بیماری است.

در این تحقیق که از اطلاعات جمع‌آوری‌شده بیش از ۲۹ میلیون نفر استفاده‌شده است، مشخص شد که اگرچه هنوز «خطر لخته شدن خون پس از دریافت واکسن وجود دارد، اما خطر آن در افرادی که به ویروس کرونا آلوده هستند به میزان قابل‌توجهی بیشتر است.»

این مطالعه نشان داده است که خطر ابتلا به لخته شدن خون در عفونت ایجاد شده بر اثر ویروس کرونا، بسیار بیشتر از احتمال آن پس از تزریق دوز اول آسترازنکا یا فایزر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق از یافته‌های بیش از ۲۹ میلیون نفر که اولین دوز واکسن را دریافت کرده بودند استفاده شد.

این مطالعه نشان داد گرچه افزایش خطر لخته شدن خون پس از دریافت اولین دوز هر دو واکسن وجود داشت، اما در افرادی که تست کووید -۱۹ آن‌ها مثبت شد بسیار بیشتر بود.

محققان این مطالعه آماری، یک گروه کاملاً مستقل هستند و نتایج تحقیق خود را در مجله پزشکی بریتانیا منتشر کردند.

ترس از لخته شدن خون باعث محدودیت استفاده از واکسن آکسفورد آسترازنکا در تعدادی از کشورها شد.

محققان، دریافتند که در فاصله زمانی کوتاهی پس از اولین تزریق واکسن خطر برخی از عوارض مرتبط با خون یا عروق خونی که منجر به بستری شدن یا مرگ می‌شود، افزایش می‌یابد.

بااین‌حال، گروه‌های مختلف تحقیقانی که تاکنون بر روی عوارض واکسن‌های کرونا تحقیق کرده‌اند همه در این امر با هم اشتراک نظر دارند که خطر این عوارض جانبی در مقایسه با سایر داروهایی که استفاده می‌کنیم و همچنین در برابر خطر جدی مرگ‌ومیر پس از عفونت ناشی از ویروس کرونا، بسیار ناچیز است.

سال گذشته اعلام شد یک‌سوم بیمارانی که با ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند به عارضه لختگی خون در رگ‌ها دچار می‌شوند که می‌تواند مرگ‌بار باشد.