خودرو برقی کافی نیست، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لازم است

خودرو الکتریکی ظاهرا جذاب است، اما نتیجه دلخواهی برای مردم یا سیاره زمین ارائه نمی‌کند

دولت بریتانیا باید بر ایجاد تحولی انقلابی در مراکز شهری با محور پیاده‌روی‌، دوچرخه‌سواری و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی متمرکز شود- Vincenzo PINTO / AFP

بنا بر اعلام موسسه تحقیقات سیاست‌ عمومی (آی‌پی‌پی‌آر) در بریتانیا، رویکرد کنونی بریتانیا در کربن‌زدایی از بخش حمل‌و‌نقل با تمرکز آن بر تولید خودروهای کم‌مصرف و برقی ناکافی است.

در عوض، دولت [بریتانیا] باید بر ایجاد تحولی انقلابی در مراکز شهری با محور پیاده‌روی‌، دوچرخه‌سواری و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی متمرکز شود.

در یک گزارش جدید، این اندیشکده می‌گوید که رویکرد فعلی دولت برای دستیابی به خالص صفر انتشار گازهای کربنی می‌تواند در واقع منجر به افزایش ۲۸ درصدی از استفاده از خودرو تا سال ۲۰۵۰ شود و ۱۰ میلیون خودروی بیشتر را روانه خیابان‌ها و جاده‌های بریتانیا کند. سیاست کنونی همچنین منجر به افزایش ۱۱ درصدی ترافیک خودرو می‌شود.

این اندیشکده می‌گوید که این سیاست با تاکید بیش از حد بر وسایل نقلیه الکتریکی احتمالا بیشتر به سود ثروتمندان خواهد بود. در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد خانوارها با بیشترین درآمد، دست‌کم یک خودرو دارند و ۲۰ درصد آن‌ها صاحب سه وسیله نقلیه یا بیشتر هستند. اما فقط یک سوم خانوارها در پایین‌ترین دهک درآمدی دارای وسیله نقلیه هستند.

این گزارش استدلال می‌کند که برای اثرگذاری حداکثری و هم‌زمان عدالت عمومی، برنامه آینده دولت برای كربن‌زدایی در بخش حمل‌ونقل باید بر کیفیت زندگی همگان متمرکز باشد، نه فقط زندگی كسانی كه مالک خودرو هستند. به این مهم می‌توان با تمرکز بر بهبود سیستم حمل‌ونقل عمومی، ترویج پیاده‌روی و توسعه زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری دست یافت.

لوک مورفی، رئیس کمیسیون عدالت محیط زیستی در این اندیشکده، گفت: «استراتژی کنونی و مورد علاقه دولت تمرکز فراوانی بر گذار به سمت وسایل نقلیه الکتریکی دارد.»

او افزود: «گرچه این رویکرد به دلیل فراهم کردن امکان تداوم سبک زندگی کنونی ظاهرا جذاب است، اما نتیجه دلپذیری برای مردم یا سیاره زمین ارائه نمی‌کند. ما در کنار گذار به استفاده از خودروهای برقی برای کسانی که به آن نیاز دارند، باید به طور گسترده‌ای دسترسی به حمل‌ونقل عمومی مانند قطارها، اتوبوس‌ها و تراموا را فراهم کنیم و هم‌زمان به افراد بیشتری کمک کنیم تا مرتبا راه بروند و دوچرخه‌سواری کنند.»

گزارش این اندیشکده شامل مجموعه‌ای از توصیه‌ها در خصوص چگونگی دستیابی به آینده‌ای با انتخاب‌های پاکیزه و ارزان‌قیمت برای حمل‌ونقل است که هم‌زمان متضمن حفظ سلامت، رفاه و محیط زیست باشد.

این پیشنهادها شامل معرفی «طرح کمک به تحرک» است که برای خرید دوچرخه، اسکوتر برقی، دوچرخه برقی و در صورت نیاز برای خودروهای برقی کمک‌هزینه و وام در اختیار مردم می‌گذارد.

در کنار خودروهای برقی، این گزارش ضمن توصیه به حفظ عدالت در دسترسی به امکانات حمل‌ونقل خواستار راه‌اندازی شبکه ملی برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی است.

نویسندگان همچنین پیشنهاد می‌کنند تا سال ۲۰۲۵ خریدهای وسایل نقلیه ساطع‌کننده گازهای کربنی پایان یابد و خرید وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی برای ناوگان بزرگ تجاری تا سال ۲۰۲۵ ممنوع شود تا مشاغل خصوصی تشویق شوند کربن‌زدایی را جدی بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشنهادهای دیگر شامل ایجاد ضمانت ملی برای دسترسی به حمل‌ونقل و اتصال دیجیتال است که امکان «زندگی خوب، در هر کجا، بدون نیاز به داشتن خودرو» را ممکن کند.

این ضمانت ارتباط با سیستم حمل‌ونقل عمومی را برای تمام مناطق روستایی کشور، هفت روز در هفته تضمین می‌کند. همچنین این اطمینان را می‌دهد که نیازهای روزمره را بتوان با یک سفر ۲۰ دقیقه‌ای با پای پیاده، یا با دوچرخه، یا با حمل‌ونقل عمومی تامین کرد.

نویسندگان توصیه می‌کنند برای تحقق این ضمانت دست‌کم ۶ میلیارد پوند سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل عمومی و مراکز شهرستان‌ها لازم باشد.

پیشنهادهای دیگر شامل تخصیص مجدد فضای جاده برای دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و زیرساخت‌های سبز است. پیشنهاد دیگر این است که مراکز شهرهای بزرگ و کوچک تا سال ۲۰۳۰ با ۳۰ درصد پوشش درختی به فضای بدون خودرو تبدیل شوند.

 بکا مسی چیس، معاون رئیس کمیسیون عدالت زیست‌محیطی این اندیشکده، گفت: «ایجاد خیابان‌ها و محله‌های قابل زندگی هرچه بیشتر برای تحقق منافع اقتصادی، اهداف زیست‌محیطی و اجتماعی و بهبود سیستم حمل‌و‌نقل ضروری است.»

وی افزود: «با کم کردن تعداد خودرو، می‌توانیم فضای طبیعت را بازیابی کنیم و با کاهش آلودگی هوا و تقویت حمل‌و‌نقل فعال، سلامت را بهبود ببخشیم.»

او گفت: «ارائه زیرساخت‌هایی كه هفت روز در هفته به صورت دیجیتالی و فیزیکی به هر قسمت از كشور متصل باشد، مزایای اقتصادی قابل توجهی ایجاد می‌كند و افراد بیشتری را قادر می‌سازد که نیازهایشان را در محل تامین کنند، نه اینکه مجبور شوند خانه خود را برای کار یا مسافرت در مسافت‌های طولانی ترک کنند.»

حمل‌ونقل در حال حاضر بزرگ‌ترین بخش آلاینده در بریتانیا است و در سال ۲۰۱۹ مسئول ۲۲ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور بود. ۶۰ درصد از این میزان آلاینده‌ها را خودروها منتشر می‌کنند. انتظار می‌رود وزارت حمل‌ونقل برنامه جدیدی را برای كربن‌زدایی منتشر كند.

موسسه تحقیقات سیاست‌ عمومی لحظه فعلی را «فرصتی که هر نسل یک بار دارد» توصیف کرد تا به ما امکان دهد با تغییر پایدار حمل‌ونقل با بحران آب‌و‌هوا مقابله کنیم.

آقای مورفی گفت: «در فوریت مقابله با بحران آب‌و‌هوا نمی‌توان اغراق کرد. با این وجود، در سه دهه گذشته پیشرفت اندکی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل‌و‌نقل حاصل شده است.»

او گفت: «ضرورت اقدام‌های فوری فرصتی است که هر نسل تنها یک بار کسب می‌کند تا رویکرد جدیدی برای حمل‌ونقل ایجاد کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم