تانکر ترکرز: نفتکش‌های حامل سوخت برای لبنان هنوز از ایران حرکت نکرده‌اند

یکی از نفتکش‌ها حامل سوخت نیروگاه برق و دیگری درحال بارگیری گازوئیل است

دبیرکل حزب‌الله لبنان ۳۱ مردادماه اعلام کرد که نخستین نفتکش حامل سوخت ایران پیش‌تر به‌سمت لبنان حرکت کرده (تصویر آرشیوی)- Hamad I Mohammed/ REUTERS

شرکت «تانکر ترکرز» که تردد نفتکش‌ها را در آب‌های بین‌المللی ردگیری و رصد می‌کند، اعلام کرد که براساس مشاهدات آن‌ها، هنوز نفتکش‌های حامل سوخت ایران، از آن کشور به‌سمت لبنان حرکت نکرده‌اند.

«تانکر ترکرز» چهارشنبه‌شب، سوم شهریورماه، در حساب توییتر خود، به‌عنوان به‌روزرسانی درمورد ارسال سوخت ایران به لبنان، نوشت: «براساس مشاهدات ما، پیش‌بینی می‌شود که این نفتکش‌ها حداکثر تا روز جمعه حرکت کنند.»

 

براساس این توییت، یکی از نفتکش‌ها حامل سوخت نیروگاه برق و دیگری درحال بارگیری گازوئیل است.  

این شرکت ردگیری نفتکش‌ها چند ساعت پیش از آن، در توییتی دیگر از تاخیر حرکت کشتی‌ها خبر داده بود و نوشته بود که بارگیری گازوئیل هنوز انجام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز یکشنبه، ۳۱ مردادماه، تاکید کرد که نخستین نفتکش حامل سوخت ایران پیش‌تر به‌سمت لبنان حرکت کرده و در مسیر است و محموله دوم نیز به‌زودی راهی آن کشور می‌شود. او همچنین گفت که ارسال محموله‌های بعدی نیز برای رفع بحران کمبود سوخت لبنان از ایران ادامه خواهد داشت. نصرالله روز پنج‌شنبه، ۲۸ مردادماه، از حرکت نخستین نفتکش حامل گازوئیل به‌سمت لبنان طی چند ساعت خبر داده بود.

جمهوری اسلامی ایران به‌طور مستقیم ارسال نفتکش‌های سوخت به لبنان را تایید نکرده است. اما وب‌سایت «نورنیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، پس از اعلام حسن نصرالله مبنی‌بر ارسال سوخت از ایران نوشته بود بازرگانان شیعی لبنانی پول سوخت را پرداخته‌اند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز، اول شهریورماه، در پاسخ به سوالی در این رابطه، گفت: «اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد، علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده، سوخت به دولت این کشور بفروشیم.»