شرط وزارت امور خارجه برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای

سعید خطیب‌زاده: «تاریخ بعدی مذاکرات پس از اطمینان از تغییر و تحولات اعلام می‌شود»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه - همشهری‌آنلاین

یک روز پس از اینکه امیر عبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت که این وزارتخانه را به برجام گره نخواهد زد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در یک کنفرانس خبری گفته‌های او را تکرار کرد و گفت: «زمان به نفع برجام نیست.» او همچنین اعلام کرد که تاریخ بعدی مذاکرات پس از رفع کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا و اطمینان از تغییر و تحولات اعلام می‌شود. پیش‌تر کشورهای اروپایی از ایران خواسته بودند به میز مذاکرات بازگردد.

روز یکشنبه (۳۱ مرداد)، وقتی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی نوبت به امیر عبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه رسید، او در دفاع از برنامه‌های خود گفت که مذاکرات را به شرطی ادامه می‌دهد که فرسایشی نباشد.

رویکردی که وزارت امور خارجه در ارتباط با برجام دنبال می‌کند در ادامه سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی و زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و به همین دلیل است که تغییر وزیر امور خارجه به معنای ایجاد تغییر در سیاست‌ خارجه نیست. چنانچه سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه که منصوب محمدجواد ظریف است هم گفته‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه را تایید کرده و گفته است: «طرف‌های مقابل باید بدانند انتظار ما تا ابد نخواهد بود.» او آمریکا و اروپا را به «نقض کامل برجام» و «پایبند نبودن به تعهدات» در رفع تحریم‌ها متهم کرد و مدعی شد که اقدام‌های جبرانی ایران در چارچوب برجام انجام شده است؛ اما در این مدت مقام‌های جدید آمریکا «مسیر شکست‌خورده» دولت قبل را ادامه داده‌اند.

خطیب‌زاده با تکرار اظهارات امیر عبداللهیان درباره اینکه مذاکرات برجام نباید فرسایشی شود، گفت: «ما از همان اول نیز بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که مذاکرات باید در چارچوب یک زمان‌بندی و معیار مشخص به پیش رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خطیب‌زاده درباره بیانیه سه‌ کشور اروپایی با موضوع غنی‌سازی، با طرح این ادعا که تمام فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است، گفت: «آنچه ایران انجام داده، به تمامی در چارچوب مقررات و پایبندی به پادمان و ان‌پی‌تی بوده است.»

پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصد تولید کرده است، سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «نگران‌کننده» خواندند. کشورهای امضاکننده این بیانیه از ایران خواستند که هرچه سریع‌تر فعالیت‌های ناقض برجام را متوقف کند و به مذاکرات وین بازگردد.

با وجود اینکه مقام‌های ایران طرف‌های اروپایی و آمریکایی را به فرسایشی کردن مذاکرات متهم کرده‌اند، از بیانیه سه کشور اروپایی و گزارش‌های بین‌المللی انرژی اتمی چنین برمی‌آید که این جمهوری اسلامی ایران است که در فرسایشی شدن روند مذاکرات نقش داشته است؛ چنانچه در بیانیه سه کشور اروپایی نیز تاکید شده است که زمان در این مسئله به سود هیچ‌یک از طرفین نیست. آنان در این بیانیه با ابراز نگرانی از توقف دو ماهه مذاکرات وین اعلام کردند که مذاکرات به خواست ایران متوقف شده و این در حالی است که تهران هنوز تاریخ ادامه گفت‌وگوها را اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه (یکم شهریور) بدون اشاره به تاریخ جدید آغاز گفت‌وگوها، بیانیه سه‌ کشور اروپایی را «غیرحقوقی»، «غیر سازنده» و «سیاسی» دانست و طرف‌های اروپایی را به «بی‌عملی» متهم کرد و گفت: «کشورهای اروپایی به‌جای تکرار این موهومات به تعهدات خود عمل کنند.» سعید خطیب‌زاده با ادعای اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: «ما تلاش داریم که گفت‌وگوهای وین گفت‌وگوهای معناداری باشد. طرف‌های مقابل به واقعیت‌ها توجه کنند و بر اساس این دیدگاه که باید به تعهداتشان عمل کنند، به وین بیایند.»

از صحبت‌های او و وزیر پیشنهادی امور خارجه چنین برمی‌آید که ایران قصد دارد با اعمال فشار بر طرف‌‌های اروپایی آنان را به پذیرش شروط خود وادار کند. با این‌ همه، خطیب‌زاده وقوع برخی تغییرات هم‌زمان با جابه‌جایی‌ها در قوه مجریه را بعید ندانست و در واکنش به اظهارات نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد.»

میخائیل اولیانوف، به تازگی در توییتی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات وین به زودی از سر گرفته شود. با این حال او گفته بود که ضمانتی نیز وجود ندارد.

خطیب‌زاده شرط حضور ایران سر میز مذاکرات را رفع تمام تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر به برجام دانست و گفت تاریخ بعدی مذاکرات پس از اطمینان از تغییر و تحولات اعلام می‌شود.