خداحافظی ظریف، مبهم‌گویی امیرعبداللهیان در باره برجام

ظریف: «برای پاسداری از منافع ملی، همیشه نمی‌توانستم آن گونه که دوست داشتم سخن بگویم»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی- ATTA KENARE / AFP

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی و بانی و حامی اصلی توافق هسته‌ای موسوم به برجام، یکشنبه شب در پیامی ویدیویی خداحافظی کرد.

او در پیام خود «بزرگواری‌ها و بنده نوازی‌های سخاوتمندانه‌ ملت ایران» را ستود و از «تمامی نارسایی‌ها و کاستی‌ها» پوزش خواست.

ظریف به زبان کنایه و اشاره، انتظارات متناقضی را که جناح‌های مختلف حکومت از او داشته‌اند، شرح داد و از جمله گفت: «گروهی از راه رفتنم با آقای کری رنجیدید و جمعی از استقبال و بدرقه‌ام از نمایندگان طالبان. گروهی از برجام به خروش آمدید و جمعی از کنوانسیون خزر و توافق ۲۵ ساله.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «مرا ببخشید، ولی برای پاسداری از منافع ملی، همیشه نمی‌توانستم آن گونه که دوست داشتم سخن بگویم و حتی از عملکرد خود دفاع کنم.»

یکشنبه صبح، ظریف میزبان توشیمیتسو موته‌گی، وزیر خارجه ژاپن بود. رسانه‌های ایران تنها به‌ صورت کلی اشاره کردند که ظریف و موته‌گی در مورد «مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند، اما ظریف به موضوع احیای برجام و نیز وضعیت افغانستان در پی خروج نیروهای آمریکایی، به‌عنوان موارد مطرح‌شده در آن ملاقات اشاره کرد.

از سویی، حسین امیرعبداللهیان، گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت امور خارجه، روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی در دفاع از پیشینه و تشریح برنامه‌های خود گفت: «در مورد برجام باید بگویم ما در وزارت امور خارجه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره منطقی و مقتدر کنار نمی‌رویم، اما وزارت خارجه را به برجام گره نمی‌زنیم. در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، به بی‌اثر کردن آنها می‌پردازیم.»

او در باره رویکرد دولت رئیسی به مذاکرات احیای برجام و اقدامات عملی برای رفع تحریم‌ها توضیحی نداد.