واکنش بازار طلا و ارز به تحولات افغانستان

بیشترین رشد قیمت ارز در بازار ایران را «افغانی» داشته است

قیمت ارز در بازار افزایش داشته است - عکس از اقتصاد نیوز

با افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه نیز در ایران افزایش یافت. بر این اساس، سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ و میلیون ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

همچنین، با افزایش قیمت طلا، هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۲۷ هزار تومان فروخته شده است. با این حال علی‌رغم افزایش جهانی قیمت طلا، بازار داخلی با افزایش قیمت مواجه نشده است.

از سوی دیگر قیمت بازار ارز نیز نسبت به روز گذشته با افزایش رو به رو بود و موضوع دیگری که در بازار ارز جلب توجه می‌کند افزایش قیمت «افغانی» است. با توجه به شرایط بحرانی افغانستان، توقع می‌رفت که ارزش پول افغانستان ریزش کند. با این حال، این ارز با حدود ۴.۸ درصد افزایش قیمت، به ۳۴۵ تومان رسید. این در حالی است که روز گذشته ۳۲۹ تومان معامله می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلار آمریکا که روز گذشته با قیمت ۲۶هزار و ۹۱۱ تومان به فروش رفته بود، امروز و تا این لحظه ۲۷ هزار و ۴۴۸ تومان به فروش می‌رود. یورو نیز در حال حاضر به قیمت ۳۰ هزار و ۵۰۲ تومان به فروش می‌رسد.

پوند انگلیس نیز با افزایشی در حدود ۷۰۰ تومان به قیمت ۳۷ هزار و ۶۱۳ تومان در صرافی‌های تهران فروخته می‌شود.

درهم امارات و لیر ترکیه نیز به ترتیب با ۷۴۷۰ و ۳۲۴۰ تومان به فروش می‌رسد.

برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به وضعیت افغانستان و شرایط نا به سامان بازار هرات، قیمت ارز در ایران نیز دچار نوسان شده است. زیرا در دوران تحریم، بازار هرات و افغانستان نقش مهمی در تأمین ارز غیررسمی به ایران را بازی می‌کرد و افزایش قیمت فعلی ناشی از کمبود ارز در بازار است. با این حال جهش قیمت افغانی نیز قابل توجه است.

بیشتر از اقتصاد