مسئول سیاست خارجی اروپا تحولات اخیر افغانستان را «یک فاجعه» خواند

جوزپ بورل از شکست سازمان‌های اطلاعاتی غربی در پیش‌بینی سرعت فروپاشی نیروهای نظامی افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، انتقاد کرد

بورل بر «وظیفه اخلاقی» اروپا برای خارج کردن بیشترین تعداد ممکن از کارکنان افغان این اتحادیه از افغانستان تاکید کرد- PASCAL ROSSIGNOL / POOL / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رویدادها و تحولات اخیر در افغانستان را «یک فاجعه» و نشان‌دهنده شکست اطلاعاتی در زمینه پیش‌بینی سرعت فروپاشی نیروهای نظامی افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت دانست.     

بورل که روز پنج‌شنبه، ۲۸ مردادماه، برای نمایندگان عضو دو کمیته امور خارجی و توسعه پارلمان اروپا سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد تاکنون حدود یک‌صد نفر از کارکنان اروپایی هیئت‌های نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان و همچنین ۴۰۰ شهروند افغانستان که برای این اتحادیه کار می‌کردند، همراه با خانواده‌هایشان از افغانستان خارج شده‌اند. اما به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۳۰۰ نفر دیگر از افغان‌هایی که برای نمایندگی‌‌های اتحادیه اروپا کار می‌کردند، همچنان برای خروج از آن کشور تلاش می‌کنند.    

از زمان تسلط طالبان بر کابل، پایتخت افغانستان، در روز یکشنبه، کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا شهروندان خود و همچنین همکاران افغان که برای آن‌ها کار می‌کردند و خانواده‌های آن‌ها را به خارج از آن کشور منتقل کنند.  

جوزپ بورل ضمن تاکید بر «وظیفه اخلاقی» اروپا برای نجات بیشترین تعداد ممکن از کارکنان افغان این اتحادیه، گفت که با وجود این، خارج کردن همه آن‌ها از افغانستان امکان‌پذیر نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «بگذارید صریح و شفاف بگویم، این یک فاجعه است، فاجعه‌ای برای مردم افغانستان، اعتبار و ارزش‌های غرب و برای توسعه روابط بین‌المللی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل در صحبت‌های خود با اشاره به نگرانی‌های مطرح‌شده از تکرار بحران مهاجران سال ۲۰۱۵ در اروپا و سرازیر شدن موج جدید مهاجران افغان به اروپا، بحران فعلی افغانستان را بسیار فراتر از درگیری‌های سوریه و عراق در آن زمان دانست و گفت: «آن‌ها را مهاجر نخوانید، آنان افرادی تبعیدشده‌اند که برای نجات جان خود فرار می‌کنند.»  

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در سخنان خود، از سازمان‌های اطلاعاتی غربی و ناتوانی آن‌ها از پیش‌بینی فروپاشی سریع و چندروزه نیروهای نظامی افغان مقابل طالبان انتقاد کرد. او گفت: «نیروهای اطلاعاتی ما برای بررسی دقیق آنچه قرار بود اتفاق بیفتد، کجا بودند؟ هیچ‌کس انتظارش را نداشت. من حتی فکر نمی‌کنم که طالبان هم انتظار چنین چیزی را داشت.»

بورل همچنین از هماهنگی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در زمینه تحولات افغانستان خبر داد. استولتنبرگ روز جمعه میزبان نشستی مجازی با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو، در رابطه با بحران افغانستان خواهد بود. 

به‌دنبال تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، ناتو پس از دو دهه حضور نظامی در آن کشور، به عملیات نظامی خود در افغانستان خاتمه داد و بیشتر نیروهای خود را از آنجا خارج کرد. پس از ورود نیروهای گروه طالبان به پایتخت افغانستان در روز یکشنبه، اعلام شد که ناتو با حفظ حضور دیپلماتیک در کابل، به فعال نگه‌داشتن فرودگاه شهر کمک خواهد کرد.