اظهار نگرانی دو نهاد بین‌المللی در مورد نقض حقوق زنان و روزنامه‌نگاران افغانستان

زنان سازمان ملل متحد و کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در باره نقض حقوق بشر از سوی طالبان هشدار دادند

یک جنگجوی طالب در برابر یک آرایشگاه در کابل- WAKIL KOHSAR / AFP

نهاد سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان که به اختصار زنان سازمان ملل متحد خوانده می‌شود، در بیانیه‌ای تاکید کرد که به به‌طور کامل به تعهدات خود در قبال زنان و دختران افغانستان متعهد خواهد ماند.

«زنان سازمان ملل متحد»، در این بیانیه که دیروز، چهارشنبه، منتشر شد، با حمایت از بیانیه اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد، در بیانیه خود گفته است: «حقوق زنان و دختران افغانستان تنها می‌تواند یک جهت داشته باشد و آن حرکت به سمت جلو است.»

در این بیانیه گفته شده «زنان و دختران افغانستان نقشی حیاتی در طول تاریخ کشور خود بازی کرده‌اند. ضروری است که آنان همچنان همین کار را انجام دهند و از دستاوردهای سخت به دست آمده خود محافظت کنند.»

«زنان سازمان ملل متحد»، در بیانیه خود افزوده است: «ما با نگرانی بسیار، رویدادها در افغانستان را دنبال می‌کنیم. ما از افغانستان می‌خواهیم که حقوق بنیادین همه، از جمله زنان و دختران را تضمین کنند و به تعهدات خود برای کمک‌رسانی انسان‌دوستانه به شهروندان عمل کنند.»

این نهاد سازمان ملل متحد در بیانیه خود تاکید کرده است که حقوق زنان و دختران باید در مرکز تمامی واکنش‌های جهانی به بحران کنونی در افغانستان جای داشته باشد.

حمایت از روزنامه‌نگاران

همزمان کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طالبان باید بلافاصله به حمله به روزنامه‌نگاران و جستجوی منازل آنها پایان و اجازه دهد که اعضای رسانه‌ها، به‌طور آزادانه و بدون واهمه از خشونت، به کار خود ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه که دیروز، چهارشنبه، در واشنگتن منتشر شد، آمده است: «طالبان در این هفته، به دنبال به دست گرفتن قدرت در افغانستان، خانه دست کم چهار روزنامه‌نگار را تفتیش کرده است.»

این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران در بیانیه خود افزوده که در حال تحقیق در باره ضرب و جرح حداقل دو روزنامه‌نگار در شهر جلال‌آباد است. این دو روزنامه‌نگار مشغول پوشش خبری اعتراضات علیه تسلط طالبان بر این شهر در شرق استان ننگرهار بودند.

در بیانیه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران گفته شده است: «طالبان باید به تعهدات عمومی خود متهد بماند و اجازه دهد در زمانی که مردم افغانستان، بیش از هر زمان دیگر به اطلاعات و اخبار دقیق نیاز دارند، رسانه‌های آزاد و مستقل بتوانند به کار خود ادامه دهند.

پیشتر دویچه‌وله خبر از آن داده بود که طالبان منزل دست کم سه تن از کارکنان این رسانه در کابل را مورد تفتیش قرار داده‌اند.

روز سه‌شنبه نیز منزل یک روزنامه‌نگار آزاد که با هفته‌نامه آمریکایی مورگان همکاری می‌کرد، مورد بازرسی طالبان قرار گرفت.

پیشتر در روز نهم ماه اوت، شبه‌نظامیانی که گمان می‌‌رود وابسته به طالبان بودند، نعمت‌الله همت، گزارشگر یک تلویزیون خصوصی را دستگیر کردند و او را با خود بردند. از سرنوشت و محل نگهداری او هنوز اطلاعی در دست نیست.

این شبه‌نظامیان همچنین طوفان عمر، مدیر یک رادیو خصوصی محلی در پکتیا را به ضرب گلوله کشتند.

این کمیته پیش از این نیز در روز ۱۶ اوت، از دولت آمریکا خواسته بود که از امنیت روزنامه‌نگاران افغانستان اطمینان حاصل کند و از جمله تمهیدات لازم برای صدور ویزای اضطراری و خروج آنان از کشور را فراهم آورد.

بیشتر از جهان