رئیس سی‌آی‌ای هنگام سقوط کابل خارج از آمریکا بود

«رفتن برنز به سفر خارجی نشان‌گر این واقعیت است که سی‌آی‌ای فکر نمی‌کرد‌ سقوطی فوری در راه باشد»

بیل برنز در چارچوب سفری یک‌هفته‌ای برای ملاقات با همتایان منطقه‌ای خود در حال دیدار از خاورمیانه و شمال آفریقا بود و در مصر به سر می‌برد-OLIVIER DOULIERY / AFP

هنگامی که کابل سقوط کرد و عملیات تخلیه‌ای پرآشوب و مورد انتقاد گسترده آغاز شد، رییس س‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) در واشینگتن نبود.

طبق گزارش روز چهارشنبه ۲۷ مرداد  تارنمای اکسیوس روز یک‌شنبه ۲۳ مرداد که جنگجویان طالبان پایتخت افغانستان را تصرف کردند بیل برنز در چارچوب سفری یک‌هفته‌ای برای ملاقات با همتایان منطقه‌ای خود در حال دیدار از خاورمیانه و شمال آفریقا بود و در مصر به سر می‌برد.

در مقاله باراک راوید نویسنده این تارنما آمده است: «رفتن برنز به سفر خارجی نشان‌گر این واقعیت است که سی‌آی‌ای فکر نمی‌کرد‌ سقوطی فوری در راه باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به درخواست ایندیپندنت برای اظهار نظر در این باره پاسخ فوری نداده است اما سایر سران ایالات متحده و در تازه‌ترین مورد ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا عملا تایید کرده‌اند که سران دولت بایدن و ارتش ایالات متحده چنین دیدگاهی داشته‌اند.

آقای میلی در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۷ مرداد گفت: خودم یا هیچ‌کس دیگری هیچ نشانه‌ای ندیدیم که دال بر فروپاشی این ارتش و این دولت در ۱۱ روز باشد.

پایان فاجعه‌بار حدود ۲۰ سال اشغال افغانستان به دست ایالات متحده که در پایان هفته گذشته با سقوط کابل و بروز صحنه‌های هولناک آویزان شدن شهروندان افغان از هواپیماهای در حال اوج گرفتن در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای و جان باختن شماری از آن‌ها در آشوب‌ها رخ داد دولت بایدن و ارتش ایالات متحده را در بسیاری از رسانه‌ها با موجی از انتقاد مواجه کرد.

هنوز یک ماه هم  از آن روز نگذشته است که رییس جمهور جو بایدن گفته بود چنین وقایعی رخ نخواهد داد و با سخن خبرنگاری مخالفت کرده بود که گفته بود به نظر مقامات اطلاعاتی ایالات متحده، دولت افغانستان در عرض چند هفته سقوط خواهد کرد.

او در آن هنگام گفت «به هیچ وجه نخواهید دید که  از روی بام مردم را تخلیه کنیم»  که اشاره به بام سفارت ایالات متحده و خروج ایالات متحده از سایگون داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان