اعتراف کاخ سفید: نمی‌دانیم سرنوشت میلیاردها دلار سلاح در افغانستان چه می‌شود

تجهیزات پیشرفته نظامی با فروپاشی ارتش افغانستان به دست شورشیان طالبان افتاده است

روشن نیست شورشیان طالبان تا چه اندازه با نحوه کار تجهیزات پیشرفته نظامی آشنا هستند-@JulianRoepcke

مشاور ارشد امنیت ملی دولت جو بایدن اعتراف کرد که آمریکا از سرنوشت میلیاردها دلار سلاح که اکنون به دست طالبان افتاده، تصویر روشنی ندارد.

جیک سالیوان در کنفرانس مطبوعاتی گفت که ارتش آمریکا کانال پیگیری میلیاردها دلار تجهیزات نظامی که به ارتش افغانستان هدیه داده بود را از دست داده است.

آمریکا در تلاش است همه پرسنل و شهروندان خود را از افغانستان خارج کند. سفارت این کشور نیز در افغانستان تعطیل شده و پرچم آمریکا از سفارتخانه کابل پایین کشیده شده است.

سالیوان در ادامه گفت، البته به طور حتم بخش عمده‌ای از این تجهیزات به دست طالبان افتاده است و به نظر نمی‌رسد که آنها بخواهند سلاح‌ها را به آمریکا تحویل دهند.

ارتش افغانستان در برابر پیشروی سریع و گسترده طالبان در این کشور فروپاشید و اکنون تجهیزات نظامی مانند هلیکوپترهای پیشرفته، پهپادها و تانک‌های ضد مین که آمریکا به ارتش افغانستان داده بود، به دست طالبان افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیک سالیوان در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت که آمریکا تجهیزات نظامی را به طالبان نداده بود، بلکه تجهیزات را در اختیار ارتش افغانستان گذاشته بود تا از خود دفاع کند.

این در حالی است که تصاویر منتشر شده از فرودگاه قندوز نشان می‌دهد که طالبان پس از تصرف این شهر میلیاردها دلار سلاح را به تصرف خود درآورده است. برخی از این تجهیزات در زمره پیشرفته‌ترین سلاح‌های نظامی به‌شمار می‌روند. روشن نیست شورشیان طالبان دانش استفاده از این تسلیحات را دارند یا خیر. 

طالبان در حال حاضر تقریبا همه افغانستان را در تصرف دارند و تنها پنجشیر در اختیار جبهه مقاومتی باقی مانده که احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود و امرالله صالح تشکیل داده‌اند. امرالله صالح اعلام کرده که بر اساس قانون اساسی پس از خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهور از کشور، او مسئول اداره امور است.

همزمان طالبان نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود را برگزار کرده و از پایان جنگ و تلاش برای تشکیل امارت اسلامی خبر داده است.