سیاف: خودفروختگی سیاستمداران عزت و سلامت ما را بر باد داد

این رهبر جهادی در۲۰ سال گذشته از منتقدان سرسخت گروه طالبان به شمار می‌رفت

طالبان بر تمام افغانستان، به استثنای استان پنجشیر، مسلط شدند -BANARAS KHAN / AFP

عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی و از جمله سیاستمداران با نفوذ افغانستان، پس از ساقط شدن کابل به دست طالبان، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود، بدون ذکر نام، از  حاکمان  و سیاستمداران افغان با لحنی تند انتقاد کرده و گفته است که غدر (خیانت) و خود فروختگی سیاستمداران افغان عزت و سلامت این ملت را به باد داده است.

سیاف در فیس‌بوک خود نوشته است: «جهل و غدر حاکمان، فساد گسترده و بی‌پایان، خود فروختگی برخی سیاستمداران، یورش مزدوران و توطئه خطرناک دشمنان دست به دست هم داد تا عزت، آزادی و سلامت ما را برهم بزند.»

این رهبر پیشین جهادی افغانستان از مخالفان و منتقدان سرسخت طالبان است که هم در دوره زمامداری کرزی و هم در حکومت بی‌‌سرانجام اشرف غنی، بارها از جنگ طالبان علیه نظامیان افغان انتقاد کرده و جنگ آنان را نامشروع خوانده و به آنان گفته بود که از جنگ و کشتار مردم دست بردارند و آلت دست بیگانگان نشوند و کشور را ویران نکنند. 

این انتقاد تند و تیز سیاف از سیاسیون و حاکمان افغانستان در حالی بار دیگر تکرار می‌شود که اینک حکومت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی، به دست طالبان ساقط شده است و طالبان به جز استان پنجشیر، کنترل سایر استان‌های افغانستان از جمله کابل را در دست دارند. پس از خروج سربازان خارجی از افغانستان، طالبان جنگ علیه نظامیان افغان را تشدید و در مدت کمتر از سه ماه ۳۳ استان افغانستان را تصرف کردند. در حال حاضر جنگجویان آنان در کابل و نواحی این شهر در رفت‌و‌آمدند و در بیشتر مناطق ایست -بازرسی ایجاد کرده‌اند و به قول خود می‌خواهند امنیت شهروندان افغان را تامین کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سقوط کابل، پایتخت افغانستان، به دست طالبان در حالی صورت گرفت که از روز شنبه، خبرهایی منتشر می‌شد که رئیس‌جمهور غنی از مقامش استعفا کرده و به سفارت آمریکا در کابل پناه برده است. حوالی ساعت ۱۰ پیش‌ازظهر یکشنبه ۲۴ مرداد بود که از گوشه و کنار کابل صدای شلیک هوایی به گوش رسید و از رسیدن طالبان خبر می‌داد. آن‌ها در این روز به کابل وارد شدند و در پی آن هرج و مرج برپا شد و اهالی کابل به خانه‌های خود گریختند و همه دکان‌‌دارها از بیم چپاول کرکره‌هایشان را پایین کشیدند.

چند ساعت پس از حضور جنگجویان طالبان در مناطقی از شهر کابل، تصاویری از آقای غنی در فرودگاه بین‌المللی خواجه‌رواش در حال سوار شدن به هواپیما منتشر شد و منابع مطلع به رسانه‌ها گفتند که آقای غنی استعفا و افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک کرده است. بیشتر سیاستمداران و شهروندان افغان به این کار غنی به شدت انتقاد دارند و معتقدند او افغانستان را با طالبان معامله و از کشور فرار کرده است و باید بابت هرگونه بدبختی که پیش می‌آید، به مردم پاسخ دهد؛ اما عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی پیشین این کشور، که شریک قدرت آقای غنی نیز به شمار می‌رفت، با رسیدن طالبان به کابل این شهر را ترک نکرد. او در خانه‌اش حضور دارد و به مردم افغانستان به ویژه اهالی کابل اطمینان می‌دهد که نگران نباشند.