چین آماده همکاری با طالبان؛ هفتاد کشور خواهان تامین امنیت مردم افغانستان

«به خروج امن و منظم اتباع خارجی و افغانستانی‌هایی که مایل به ترک افغانستان هستند، احترام گذاشته شود»

روزنامه « گلوبال تایمز » بازگشت طالبان به قدرت را «ضربه‌ای سنگین» بر اعتبار آمریکا دانست- AFP

دولت چین اعلام کرد به «انتخاب» مردم افغانستان احترام می‌گذارد؛ عبارتی که برخی آن‌را نشان از قصد پکن برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان در کابل می‌دانند.

هوآ چون یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در اولین واکنش رسمی آن کشور به فتح قدرت از سوی طالبان، گفت: «اوضاع افغانستان تحولی عمده را از سر گذرانده است و ما به خواست و انتخاب مردم افغانستان احترام می‌گذاریم.»

خانم هوآ همچنین به وعده طالبان برای برپا کردن دولتی باز و تامین امنیت سفارت‌خانه‌های خارجی و مردم افغانستان اشاره کرد، و گفت: «چین چشم‌‌انتظار آن است که این تعهدها محقق شوند تا انتقال صلح‌آمیز قدرت در افغانستان ممکن شود و هرگونه تروریسم و حرکات مجرمانه محدود شوند.»

چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که سفارت‌های خود را در پکن حفظ کرده‌اند؛ هرچند بسیاری از اتباع چینی از آن کشور تخلیه شده‌اند. 

در سوی دیگر جهان، استفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت وضعیت افغانستان مایه «نگرانی عمیق» برلین است. او افزود‌: «ما نگران سرنوشت مردم افغانستان هستیم و نیز نگران کل اوضاع. وقتی حضور نظامی کشورهای غربی را به‌خاطر داشته باشیم، باید گفت شاهد تحولات تلخی هستیم.»

آقای زایبرت گفت هدف «روشن» دولت آلمان، تخلیه امن و امان کارمندان سفارت آلمان و سایر شهروندان آن کشور است و تا جای ممکن، تخلیه شهروندان افغانستانی همکار با دولت آلمان و کسانی که با آن کشور همکاری نزدیک داشته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آلمان با توجه به اوضاع «بسیار پرآشوب» فرودگاه کابل، گفت ازدحام مردم باعث شده است انجام پرواز ممکن نباشد. به گفته این سخنگو، یک پرواز نظامی آلمانی صبح دوشنبه وارد کابل شد تا به نجات شهروندان آن کشور کمک کند و دو هواپیمای دیگر نیز از راه خواهند رسید. 

چهل نفر از کارمندان سفارت آلمان شب یکشنبه از کابل به دوحه منتقل شدند. در پی به قدرت رسیدن طالبان، پروازهای غیرنظامی قطع شده‌اند و فقط پروازهای نظامی فعالیت دارند. 

آلمان اکنون از شهروندان خود در کابل درخواست کرده است که منتظر تماس سفارتخانه باشند و خودسرانه به سمت فرودگاه نروند. شرکت هواپیمایی لوفتانزای آلمان گفت در هماهنگی با وزارت خارجه آن کشور، مشغول تلاش و پشتیبانی روند خروج شهروندان آلمانی و همکاران افغانستانی آن‌ها است. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حال گذراندن تعطیلات ماه اوت خود در کمپ‌دیوید است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه گفت که او در مورد افغانستان با مردم آمریکا صحبت خواهد کرد، اما معلوم نیست این سخنان امروز (دوشنبه) ایراد شوند یا نه.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه حوالی ساعت پنج بعدازظهر به وقت محلی، گفت ارتش آمریکا موقتا عملیات خود را در فرودگاه کابل متوقف کرده است. نیروهای آمریکایی مشغول پاک‌سازی باند فرودگاه از شهروندان افغانستانی هستند که در آن گرد آمده‌اند. 

در ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید، در گفت‌وگو با جواد ظریف، وزیر خارجه دولت سابق، گفت: «ایران برای برقراری ثبات که نیاز نخست امروز افغانستان است، تلاش خواهد کرد و به عنوان کشور همسایه و برادر، همه گروه‌ها را دعوت به دستیابی برای توافق ملی می‌‌کند.»

رئیسی گفت: «شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت، و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد.»

آقای ظریف روز دوشنبه در تهران با یوه شیائو یونگ، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان، دیدار کرد. ظریف در آن دیدار پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور را تبریک گفت و از چین برای تامین واکسن، تشکر کرد. ظریف همچنین حمایت تهران را از «شورای هماهنگی انتقال صلح‌آمیز قدرت در افغانستان» اعلام کرد. در خبرهایی که از این دیدار منتشر شده است، هیچ اشاره‌ای به طالبان به چشم نمی‌خورد. 

در این میان، ۷۰ کشور از سراسر جهان، از جمله استرالیا، نیوزلند، بریتانیا، پرتغال، ژاپن، هلند، قبرس، کانادا، بلژیک، شیلی، کلمبیا، ساحل عاج، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، اوگاندا، آلمان، بورکینافاسو، غنا، یونان، کوزوو، پاناما، رومانی، اسلواکی، هائیتی، ایرلند، ایتالیا، نیجر، نروژ، قطر، کره جنوبی، اسپانیا، سوئد، اوکراین، و یمن، با صدور بیانیه‌ای خواهان تامین امنیت مردم افغانستان و اجازه ترک کشور به شهروندان شدند. این بیانیه از «تمام طرف‌ها» می‌خواهد «به خروج امن و منظم اتباع خارجی و افغانستانی‌هایی که مایل به ترک افغانستان هستند، احترام گذاشته شود و آن ‌را تسهیل کنند.»

این بیانیه می‌گوید تمام طرفینی که در افغانستان در موضع قدرت قرار دارند، مسئول حفظ جان و مال مردم و «احیای سریع امنیت و نظم مدنی» هستند، و تاکید می‌کند: «مردم افغانستان شایسته زندگی در امنیت، ایمنی و کرامت هستند. ما در جامعه بین‌المللی آماده کمک به آن‌ها هستیم.»