اطمینان خاطر رئیسی به طالبان: به مناسبات همسایگی پایبندیم

جمهوری اسلامی می‌کوشد پیروزی طالبان را به معنای شکست آمریکا نشان دهد و از آن در سیاست داخلی و خارجی خود بهره بگیرد

تسنیم

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت و رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی با استقبال از سقوط کابل و حاکم شدن طالبان بر افغانستان، این رویداد را به معنای شکست آمریکا در افغانستان دانست.

او امروز دوشنبه، در گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، در عین حال به گروه طالبان اطمینان خاطر داد که جمهوری اسلامی به مناسبات همسایگی با افغانستان پایبند است.

او گفت: «ایران برای برقراری ثبات که نیاز نخست امروز افغانستان است تلاش خواهد کرد و به‌عنوان کشور همسایه و برادر، همه گروه‌ها را دعوت به دستیابی برای توافق ملی می‌کند.»

او گفت: «ایران با رصد هوشیارانه تحولات در این کشور، به مناسبات همسایگی با افغانستان پایبند است.»

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، با چرخشی محسوس در سیاست‌های خود به حمایت از طالبان پرداخت. مقامات جمهوری اسلامی، از جمله محمد جواد ظریف که هنوز به دلیل تشکیل نشدن کابینه ابراهیم رئیسی همچنانا وزیر امور خارجه است، با اعضای بلندپایه این گروه در تهران دیدار کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبران جمهوری اسلامی، بی اعتنا به انتقادهای مردم و رسانه‌ها، لحنی بسیار ملایم و حمایت‌آمیز در قبال طالبان در پیش گرفته‌اند تا آنجا که روز جمعه پس از تصرف هرات و حتی قبل از سقوط کابل و دولت افغانستان، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در توصیف طالبان از اصطلاح «نیروهای امارت اسلامی» استفاده کرد.

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی می‌کوشد رویدادهای افغانستان را به منزله شکست آمریکا جلوه دهد و از چنین تصویری در عرصه سیاست داخلی و خارجی خود استفاده کند.

رئیسی گفت: «شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد.»