«روسیه با مقامات طالبان در تماس است»

نماینده ویژه پوتین در امور روسیه می‌گوید این کشور سفارت خود در کابل را تخلیه نمی‌کند

آخرین نشست گفتگوهای صلح افغانستان در مسکو- Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: مسکو از طریق سفارت خود در کابل با مقامات طالبان در تماس است.

او یک روز پس از آنکه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان این کشور را ترک کرد و نیروهای طالبان پایتخت و ارگ ریاست جمهوری را در اختیار گرفتند، گفت: « سفارت ما با مقامات طالبان در تماس است و آنها همین حالا در حال گفتگو با هم هستند.»

کابلوف به خبرگزاری رویترز گفت: « نیروهای طالبان بدون هیچ حادثه‌ای و در نهایت آرامش محافظت از سفارت روسیه در کابل را برعهده گرفته‌اند.»

مذاکرات سفارت روسیه با طالبان پس از آغاز شد که نیروهای طالبان پس از تصرف پایتخت، نیروهای محافظ را به سفارتخانه روسیه در کابل اعزام کردند.

کالبوف تاکید کرد که سفارت این کشور به تماس‌های خود با نماینده ویژه هیئت عالی رهبری طالبان ادامه خواهد داد تا از سازوکار دایمی برای حفظ امنیت سفارت اطمینان حاصل شود.

این در حالی است که آمریکا سفارت خود در کابل را به طور کامل تخلیه کرده است. دیگر کشورهای غربی نیز با سرعت در حال تخلیه سفارتخانه‌های خود در کابل هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کالبوف امروز دوشنبه همچنین در گفتگویی با رادیو اکو مسکو، خبر از آن داد که حدود ۱۰۰ تن از کارکنان سفارت روسیه در مسکو نیز کابل را ترک کرده‌اند.

با این حال او تاکید کرد که چنین کاری به معنای تخلیه سفارت روسیه در کابل نیست.

او گفت: «عده‌ای به مرخصی رفته‌اند و عده‌ای نیز به روسیه بازگردانده شده‌اند صرفا به این دلیل که در شرایط فعلی حضوری پررنگ نداشته باشیم.»

خبرگزاری ریا هم به نقل از ضمیر کابلوف گزارش داده که روسیه در به رسمیت شناختن حکومت جدید در افغانستان شتاب نخواهد کرد.

طالبان که اکنون به جز چند استان، کنترل تمای افغانستان را در اختیار دارد، اعلام کرده که جنگ به پایان رسیده است. طالبان پیش از این نیز در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ قدرت را در افغانستان در دست داشتند.

بیشتر از جهان