ناتو: کمک می‌کنیم فرودگاه کابل تا پایان عملیات خروج و تخلیه کامل باز بماند

هنوز مشخص نیست که آیا ناتو به حضور دیپلماتیک در افغانستان پس از پایان عملیات خروج ادامه می‌دهد یا خیر

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو- JOHANNA GERON / POOL / AFP

ائتلاف نظامی افغانستان پس از رویدادهای روز یکشنبه، ۲۴ مرداد، و ورود شورشیان طالبان به پایتخت افغانستان گفت که ناتو حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ می‌کند و به فعال نگه داشتن فرودگاه شهر کمک می کند.

ینس استولتنبرگ ، دبیر کل ناتو در توئیتر خود نوشت: «ناتو به باز نگه داشتن فرودگاه کابل برای تسهیل و هماهنگی تخلیه کمک می‌کند.»

استولتنبرگ گفت که او با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و وزرای خارجه کانادا، دانمارک و هلند، درباره وضعیت به سرعت در حال تحول در افغانستان گفتگو کرده است.

شورشیان طالبان روز یکشنبه وارد کابل شدند و انتظار می‌رود که ظرف چند روز به صورت رسمی قدرت را به دست بگیرند.

یک مقام ناتو به رویترز گفت که ائتلاف ضد تروریسم در افغانستان حضور دیپلماتیک خود را در کابل حفظ می‌کند. این مقام به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا ناتو قصد دارد یک جلسه بحرانی برای بحث در مورد وضعیت افغانستان برگزار کند، پاسخ نداد.

این مقام گفت: «ناتو به طور مداوم تحولات افغانستان را ارزیابی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تقریباً دو دهه، تابستان امسال ناتو عملیات نظامی خود را در افغانستان به پایان رساند و بیشتر نیروهای خود را از این کشور خارج کرد.

ناتو هنوز نمایندگی دیپلماتیک خود را در کابل تعطیل نکرده است. سخنگوی ناتو روز جمعه در پاسخ به درخواست رویترز با استناد به نگرانی‌های امنیتی از ارائه جزئیات در مورد ادامه کار نمایندگی دیپلماتیکش خودداری کرد.

ناتو که مقر آن در بروکسل است، همچنین به عنوان محلی برای هماهنگی اقدامات فوری در افغانستان، مانند تخلیه شهروندان و نیروهای خارجی عمل خواهد کرد.