«با قدرت گرفتن طالبان، ۱۱ سپتامبر جدیدی از راه می‌رسد»

نمایندگان حزب محافظه‌کار از فقدان حضور فعال وزیر خارجه خود انتقاد کردند

توبیاس الوود، رئیس کمیته امور دفاعی مجلس عوام بریتانیا - ISABEL INFANTES / AFP

یکی از چهره‌های ارشد حزب محافظه‌کار بریتانیا می‌گوید اگر بوریس جانسون برای جلوگیری از تصرف افغانستان به دست طالبان مداخله نکند، امکان وقوع حمله‌ای تروریستی «در ابعاد ۱۱ سپتامبر» بسیار محتمل است. 

توبیاس الوود، رئیس کمیته امور دفاعی مجلس عوام بریتانیا، عقب‌نشینی نیروهای غربی (از افغانستان) را محکوم کرد و آن را «کاملا تحقیرآمیز» خواند و «فاجعه‌ای انسانی» را پیش‌بینی کرد.

او پا را از این هم فراتر گذاشت و به این واهمه اشاره کرد که اگر افغانستان به دولتی ناکام بدل شود، راه بازگشت القاعده که حمله ویرانگر ۲۰۰۱ علیه نیویورک را انجام داد، هموار خواهد شود. آقای الوود در گفت‌وگو با «تایمز رادیو»، زمانی که هنوز طالبان از تمام جهات به کابل وارد نشده بودند، گفت: «یادتان نرود که حملات تروریستی بیشتری خواهیم دید.»

او افزود: «من تعجب نمی‌کنم اگر حمله‌ای دیگر در مقیاس ۱۱ سپتامبر ببینیم؛ انگار دقیقا قرینه ۲۰ سال پیش و سیلی‌ به چهره ائتلاف غرب است تا نشان دهد تلاش‌های ما در دو دهه گذشته چقدر بی‌حاصل بوده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای جانسون تاکید کرده که نیروهای بریتانیا به افغانستان بازنخواهند گشت. این نیروها تلاش کردند برای تداوم عملیات حتی پس از خروج آمریکا ائتلاف کنند اما ناکام ماندند. اما آقای الوود گفت: «من از نخست‌وزیر خواهش می‌کنم دوباره فکر کند. فرصت تصمیم‌گیری برای اینکه بفهمیم این کشور به عنوان دولتی ناکام به کدام سو می‌رود، مدام در حال کم شدن است.»

او افزود: «می‌توانیم اوضاع را عوض کنیم اما این به اراده و شجاعت سیاسی نیاز دارد. این لحظه‌ای است که باید در آن پا پیش بگذاریم.»

آقای الوود تاکید کرد که دولت باید گروه ناوهای «علیاحضرت ملکه الیزابت» نیروی دریایی بریتانیا را برای پشتیبانی هوایی به منطقه اعزام کند. 

او گفت: «می‌توانیم جلوی این اوضاع را بگیریم. در غیر این صورت تاریخ ما را به این دلیل که زمانی که می‌توانستیم، وارد کار نشدیم تا جلوی سقوط این دولت را بگیریم، بسیار بسیار سخت قضاوت خواهد کرد.»

بن والاس، وزیر دفاع،‌ روز جمعه با برملا کردن واهمه‌های خود گفت: «من به شدت نگرانم. دولت‌های ناکام کشتزار این نوع آدم‌هایند. القاعده احتمالا بازمی‌گردد.»

از سوی دیگر، رئیس محافظه‌کار کمیته روابط خارجه مجلس عوام بریتانیا فروپاشی افغانستان را «بدترین فاجعه سیاست‌گذاری از زمان سوئز» تاکنون دانست و حضور نداشتن دومینیک راب، وزیر خارجه، را زیر سوال برد.

تام توگنهد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که شهروندان افغانی که به بریتانیایی‌ها کمک کردند، اکنون در خطر گیر افتادن دست طالبان‌اند و با تلافی آنان مواجه می‌شوند. او گفت: «مسئله فقط مترجم‌ها و نگهبان‌ها نیستند. صحبت از افرادی است که ما تشویقشان کردیم برای دختران مدرسه درست کنند. این آدم‌ها الان همه در خطرند.»

او افزود: «خطر واقعی این است که ببینیم تک تک نمایندگان زن مجلس افغانستان را به قتل برسانند و وزرا را از چراغ‌های خیابان دار بزنند.»

آقای توگنهد با حمله به خلا در سیاست‌گذاری گفت: «نمی‌دانم قرار است چه کاری انجام شود چون با وجود اینکه با بزرگ‌ترین فاجعه سیاست‌گذاری از سوئز تاکنون روبه‌روییم، حدود یک هفته است که خبری از وزیر خارجه نشنیده‌ایم.»

© The Independent