توصیه مرکز پژوهش‌های مجلس برای «تأخیر» در خرید واکسن

ایران پیشنهاد فروش ۱۲ میلیون دز واکسن فایزر را سال گذشته رد کرده است

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یکی از موانع خرید  ۱۲ میلیون دز واکسن فایزر بود- عکس از اعتماد آنلاین

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که هشتم بهمن ماه سال ۱۳۹۹ منتشر کرده است، توصیه کرده تا مشخص شدن عوارض ناشی از تزریق واکسن‌ها و مقایسه کامل بین آنها، «تزریق عمومی هیچ نوع واکسنی در دستور کار قرار نگیرد» و همچنین با توجه به احتمال تولید واکسن داخلی در بهار ۱۴۰۰، واکسیناسیون عمومی به تعویق بیفتد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «واکسن‌های طراحی شده بر پایه mRNA به دلیل بالا بودن قیمت آنها نسبت به سایر واکسن‌ها، جدید بودن تکنولوژی و ناشناخته بودن عوارض بلندمدت آنها و نگهداری در دمای منفی بیست تا منفی هفتاد درجه و مشکلات حمل‌ونقل نمی‌توانند برای تجویز عمومی پیشنهاد شوند.»

ناظران علمی این گزارش مسعود فیاضی و کمیل قدیرلو هستند. فیاضی یکی از حامیان طرح «صیانت از فضای مجازی» است. اما ناظر دوم کمیل قدیرلو است که گفته می‌شود دکترای مطالعات فرهنگی دارد و از جمله مدیران شهرداری در دوران قالیباف است. او در زمان ریاست علیرضا زاکانی وارد مرکز پژوهش‌های مجلس می‌شود.

در حالی که از آن زمان تا کنون مردم و افکارعمومی ایران به‌شدت پیگیر خرید واکسن هستند و از مسئولان کشور درخواست خرید واکسن داشته‌اند، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از درخواست خرید واکسن به‌عنوان «شیطنت و بازی رسانه‌ای بیگانگان» یاد شده است. در این بخش آمده است: «جامعه ایرانی مانند همیشه با شیطنت‌ها و بازی‌های رسانه‌ای بیگانگان مواجه شده است، به نحوی که این رسانه‌ها تلاش کرده‌اند بر نگرانی جامعه ایرانی در مورد تولید، خرید و دسترسی به واکسن کرونا بیفزایند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگر این گزارش به خرید واکسن فایزر می‌پردازد. در این قسمت با تاکید بر پیشنهاد شرکت فایزر برای فروش «۱۲ میلیون دز واکسن از طریق کوواکس به ایران» و همچنین ۱۵۰ هزار دوز که از طریق خلال احمر قرار بوده به ایران وارد شود، با طرح این سؤال که «در حالی که خود آمریکا با وضعیت وخیمی از نظر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا به سر می‌برد، چرا چنین پیشنهادی به ایران مطرح شده است» پیشنهاد فایزر به ایران، تلاش برای انجام «آزمون و خطا بر روی مردم ایران» خوانده شده است.

در این گزارش که توسط «دفتر مطالعات اجتماعی و گروه بهداشت و درمان» مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تهیه شده، نسبت به عوارض واکسن فایزر، آسترازنکا و مدرنا هشدار داده شده است. در بخش تدوین و تهیه‌کنندگان این گزارش که با عنوان «واکسن کرونا، بررسی وضعیت تولید، خرید، دسترسی و چالش‌های آن در ایران» تهیه شده، نام این افراد به چشم می‌خورد: «حسین مینایی، جواد سجادی، مهدی مختاری پیام، سید سجاد پادام».

سه روز پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز، در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن  گزارش این کمیسیون درباره  واکسن کرونا را به اطلاع نمایندگان رساند.

اعضای این کمسیون در گزارش خود با اشاره به ۹ واکسن ایرانی که در دست ساخت است؛ ضمن تاکید بر «بی‌اعتمادی» به سازندگان واکسن‌های غیر ایرانی، خواستند تا «واردات واکسن از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که دشمنی آن‌ها با مردم شریف ایران اثبات‌شده است، منتفی شود.»

نویسندگان این گزارش، اظهار کردند «سیاست کلی وزارت بهداشت در مورد تأمین واکسن با اتکا به توانایی داخلی تعریف شود و در عمل نیز هدف‌گذاری تأمین واکسن با این نگاه انجام شود.» بنابراین «در رابطه با قرارداد کوواکس، مذاکرات لازم انجام شود تا واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی به کشور داده نشود. در غیر این صورت این معاهده لغو گردد و هزینه پرداخت‌شده پس گرفته شود.»