عراقچی آمریکا را مسئول به نتیجه نرسیدن توافق تبادل زندانیان معرفی کرد

وزیر خارجه بریتانیا از جمهوری اسلامی ایران خواسته که زندانیان دوتابعیتی را آزاد کند و ادامه حبس این افراد را «کاملا غیرموجه» توصیف کرده است

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران-JOE KLAMAR / AFP

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز جمعه به اظهارات اخیر دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، درباره آزادی شهروندان دوتابعیتی از زندان‌های ایران واکنش نشان داد و آمریکا را مقصر اجرا نشدن توافق در زمینه تبادل زندانیان معرفی کرد.

وزیر خارجه بریتانیا پیش‌تر در پیامی در توییتر به مناسبت چهارمین سالگرد زندانی شدن انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی، از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود او و دیگر زندانیان دوتابعیتی را آزاد کند و ادامه حبس این افراد را «کاملا غیرموجه» توصیف کرده بود.

عباس عراقچی در توییتی در پاسخ به دومینیک راب نوشت: «شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که توافق برای آزادی ١٠ زندانی از جمله انوشه آشوری، هفته‌ها پیش به نتیجه رسید، اما دوستان شما در (واشینگتن) دی‌سی آن را متوقف کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیر امور خارجه ایران با این ادعا که «آقای آشوری و ٩ نفر دیگر گروگان اهداف سیاسی ایالات متحده هستند»، در ادامه پیام توییتری خود خطاب به وزیر خارجه بریتانیا اضافه کرد: «امیدوارم این موضوع را برای مردم خود تشریح کنید.»

به دنبال اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰، مذاکرات ایران و کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و بریتانیا برای توافق بر سر مبادله زندانیان نیز مانند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ متوقف شد.

انوشه آشوری، نازنین زاغری و مهرداد رئوف، شهروندان ایرانی-‌بریتانیایی، سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی شهروندان ایرانی-آمریکایی، احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی، ناهید تقوی، شهروند ایران-آلمانی و کامران قادری، شهروند ایرانی‌-اتریشی از جمله شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران‌اند.

تعدادی از شهروندان ایرانی هم به دلیل نقض تحریم‌ها در آمریکا زندانی‌اند که تهران خواستار آزادی آن‌ها است. ایران و آمریکا در سال ۱۳۹۴ و اندکی پیش از اعلام توافق هسته‌ای، اعلام کردند که در مورد تبادل زندانیان به توافق رسیده‌اند و تعدادی از آن‌ها را آزاد کردند.