پیشروی طالبان در غزنی؛ خطر افتادن «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» به دست طالبان

این دهمین مرکز ولایتی است که به دست طالبان می‌افتد، اما مقاومت در هرات و مزارشریف ادامه دارد

رسانه‌های اجتماعی عکس کاروان والی غزنی را منتشر کرده‌اند که از غزنی به کابل برمی گردد - @SalehaSoadat

براساس تازه‌ترین خبرها بسیاری از نقاط شهر غزنی در جنوب شرق افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است و پیکارجویان اسلامگرا وارد ساختمان‌های دولتی شده‌اند. جنگجویان طالبان توانسته‌اند دفتر والی، فرماندهی پلیس و برخی دیگر از ادارات دولتی را تصرف کنند، اما درگیری در نزدیک دفتر ریاست امنیت ملی این ولایت همچنان جریان دارد.  

ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شده جنگجویان طالبان را در دفتر والی غزنی نشان می‌دهد.

در یکی از این ویدیوها، دیده می‌شود کاروان حامل والی و دیگر مقام‌های ارشد غزنی که از شهر به طرف کابل در حال حرکت است، توسط جنگجویان طالبان متوقف و بعدا رها می‌شود. در برخی عکس‌ها و ویدیوهای دیگر هم نشان داده می‌شود که جنگجویان موتورسکلیت سوار طالبان این کاروان را بدرقه می‌کنند. کاربران رسانه‌های اجتماعی انتقاد کرده اند که داوود لغمانی اداره ولایت غزنی را به آسانی به طالبان تحویل داده است.

خبرگزاری فرانسه از قول نصیر احمد فقیری، رئیس شورای ولایتی غزنی گزارش می‌دهد: «طالبان کنترل مناطق کلیدی از جمله دفتر والی، فرماندهی پلیس و زندان شهر را به دست گرفت.» 

صالحه سعادت، روزنامه‌نگار آزاد می‌نویسد: « شاهدان می گویند داوود لغمانی، والی غزنی، مقام ولایت را به طالبان سپرد. سپس در منطقه روضه سلطان محمود غزنوی از موتر پیاده شد و با ابوبکر یکی از فرماندهان طالبان سلام و احوال پرسی کرد. بعد، این فرمانده طالبان با شلیک های شادیانه والی را به سوی کابل بدرقه و اسکورت نمود.»

اما طالبان ماه‌ها است که حلقه محاصره غزنی را تنگ و بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت را تصرف کرده بودند. اما چند ولسوالی از جمله جاغوری تاکنون از کنترل طالبان دور مانده است.

این دهمین مرکز استانی است که از میان ۳۴ استان افغانستان از کنترل دولت مرکزی مورد حمایت آمریکا خارج می‌شود.

غزنی ولایت تاریخی است و در جنوب شرق کشور واقع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غزنی در سال ۲۰۰۷، از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو) به عنوان مرکز فرهنگ و تمدن جهان اسلام برای سال ۲۰۱۳ انتخاب شده بود و بسیاری از آثار تاریخی در این شهر وجود دارد که در معرض تهدید است.

این شهر پایتخت بسیاری از پادشاهان قدیم بوده و از آن جهت نیز همواره مورد توجه طالبان بوده است. در تمام این سال‌ها گروه طالبان کوشیده است که شهر غزنی را تصرف کند، اما موفقیت زیادی نداشته است.

از لحاظ استراتژیک نیز غزنی بسیار مهم است. شهر غزنی در بزرگراه شماره ۱ افغانستان واقع شده است و ولایت‌ قندهار در جنوب کشور را به کابل پایتخت وصل می‌کند. فاصله غزنی تا کابل ۱۵۰ کیلومتر است و با افتادن این شهر به دست طالبان، تهدیدی جدی متوجه پایتخت کشور است.

دولت افغانستان تاکنون به افتادن دهمین مرکز ولایت به دست گروه طالبان واکنش نشان نداده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید دولتمردان افغان باید نشان دهند که از سرزمین خود در مقابل طالبان دفاع می‌کنند. طالبان در بسیاری نقاط دیگر کشور از جمله در هرات و مزارشریف نیز اقدام به حملاتی نظامی کرده‌اند که عقب زده شده است.

بیشتر از جهان