مقاومت ضدطالبان: طالبان از اطراف مزارشریف و پلخمری عقب رانده شدند

ویدیویی در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار دارد که نشان می‌دهد طالبان در حمله به مزارشریف تلفات سنگینی متحمل شده است

نیروهای مقاومت مردمی و دولتی حمله طالبان به مزارشریف را عقب زدند-FARSHAD USYAN / AFP

نیروهای امنیتی افغان و گروه‌های مقاومت مردمی حملات گسترده طالبان به مزارشریف و پلخمری در شمال افغانستان را عقب زده و مانع از پیشروی این گروه به سمت شهرهای راهبردی شمالی شده‌اند.

شورشیان طالبان اخیرا با هزاران جنگجوی خود به شهرهای مختلف افغانستان حمله کردند و توانستند پنج مرکز استان یعنی شهرهای نیمروز، شبرغان، سرپل، قندوز و تخار را تصرف کنند؛ اما فرماندهان نظامی در مزارشریف و پلخمری توانسته‌اند حملات طالبان را مهار کنند.

عطا محمد نور، فرمانده نیروهای مقاومت، مردی که جبهه واحد برای پس زدن حملات طالبان را رهبری می‌کند، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «جنگ در اطراف شهرستان‌های ولایت بلخ از دو ماه پیش بدین‌سو با وقفه‌‌هایی جریان داشت اما در دو شب و روز گذشته این جنگ بیشتر شدت گرفت. ساعت یک و نیم شب دوشنبه، دشمن از چند جهت به خطوط دفاعی استان بلخ حمله کرد و آخرین توان خود را به خرج داد اما شکست ذلت‌باری خورد و در تمام جبهه‌های جنگ تلفات سنگینی متحمل شد.»

او با انتشار چند عکس از کشته‌شدگان طالبان افزوده است: «در میدان نبرد هر سو جسد دشمن بود و تکه‌پاره‌های گوشت. کاش جنگ نبود و دشمن خود را هم در چنین وضعی نمی‌دیدیم.»

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، افراد بانفوذ محلی بلخ با فرماندهان بسیج ملی نشستی برگزار و وظایف، سنگرها و مسیرهای کاری گروه‌های تهاجمی و‌ دفاعی علیه طالبان را تعیین کردند. فرماندهان جهادی و بسیج ملی مسئولیت گرفتند که در نقاط مختلف از مزارشریف دفاع کنند.

از شمار دقیق تلفات طالبان در حمله به مزارشریف گزارش دقیقی منتشر نشده اما ویدیویی که به دست ایندیپندنت فارسی رسیده و به دلیل محتوای خشونت‌آمیز و دلخراش نمی‌توان آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد که اجساد دست‌کم ۲۰ جنگجوی طالبان در یک پایگاه امنیتی در استان بلخ روی زمین ردیف شده است.

هم‌زمان، وزارت دفاع ملی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با حمایت نیروهای هوایی در شب دوشنبه (۱۸ مرداد)، نیروهای ویژه عملیات پاکسازی در شهرستان دهدادی ولایت بلخ را آغاز و در نتیجه پاسگاه امام بکری را از وجود طالبان پاکسازی کرده‌ند. این عملیات همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اقدامی دیگر، دولت مرکزی ذبیح‌الله مومند را به  فرماندهی قول اردو (لشکر) ۲۰۹ شاهین منصوب کرده است تا فرماندهی جنگ در شمال را به عهده بگیرد.

شورشیان طالبان در شب ۱۸ مرداد از چند جهت به پلخمری، مرکز استان بغلان، نیز حمله کردند که با مقاومت نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند. مقام‌های محلی بغلان گزارش می‌دهند که دوشنبه شب سنگین‌ترین حملات طالبان به شهر پلخمری عقب زده شده و طالبان چندین حمله با هدف سقوط پلخمری ترتیب داده‌اند که به شکست سنگین آن‌ها منجر شده است. به گفته آن‌ها، ده‌ها جسد طالبان در میدان جنگ به جا مانده است.

جاوید بشارت، سخنگوی پلیس بغلان، گفته است: «خوشبختانه حملات طالبان دفع شده و نیروهای امنیتی مشترک کماندوها، ارتش، پلیس، امنیت ملی و خیزش‌های مردمی اکنون مقاومت می‌کنند و طالبان فقط تلفات داده‌اند اما پیشروی نکرده‌اند.»

حملات بیشتر گروه طالبان در سایر استان‌های افغانستان از جمله هلمند و قندهار نیز دستاوردی نداشته و عقب زده شده است. پس از هرات، ایستادگی مزارشریف در غرب و لشکرگاه در جنوب افغانستان، موج پیشروی طالبان را سد و دلگرمی بسیاری ایجاد کرده است.

بیشتر از جهان