گرتا تونبرگ نشان‌های تجاری معروف را متهم به «دورویی» کرد

«شرکت‌های بزرگ به گونه‌ای فراورده‌هایشان را تبلیغ می‌کنند که سازگار با محیط زیست پایدار به نظر برسند

گرتا تونبرگ، فعال سوئدی محیط زیست- Carl-Johan UTSI / TT News Agency / AFP

گرتا تونبرگ، فعال سوئدی محیط زیست، مارک‌های معروف صنعت مد را متهم کرد که سهم عظیمی در تغییرات اقلیمی دارند.

تونبرگ در مصاحبه به نسخه سوئدی مجله «ووگ» گفت که مارک‌های معروف مد، باید بابت تاثیر زیست‌محیطی فراورده‌هایشان مسئولیت بپذیرند. عکس تونبرگ هجده ساله روی جلد همان شماره مجله ووگ چاپ شده‌است.

او در این مصاحبه گفت که آخرین باری که پوشاک خرید سه سال پیش بود و «آن هم دست دوم بود.» او اضافه کرد که اغلب از کسانی که می‌شناسد، لباس قرض می‌گیرد.

روز یکشنبه تونبرگ تصویر روی جلد مجله ووگ را توییت کرد که او را با یک پالتوی سربازی گشاد و بزرگتر از اندازه خودش در حال نوازش اسبی در جنگل نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این توییت نوشت: «صنعت مد سهم بزرگی در وضع اضطراری اقلیمی و بوم‌شناختی دارد، البته گذشته از تاثیری که بر کارگران و جوامع بی‌شماری می‌گذارد که در سراسر دنیا مورد استثمار قرار می‌گیرند تا عده‌ای از [کالاهایی] که زود از مد می‌افتند و بعد دور انداخته می‌شوند لذت ببرند.»

تونبرگ شرکت‌های بزرگ صنعت مد را متهم کرد که با «تزویر» به گونه‌ای فراورده‌هایشان را تبلیغ می‌کنند که سازگار با محیط زیست پایدار به نظر برسند.

او همچنین خواستار «تغییر نظام» در این صنعت شد و گفت که در وضع کنونی جهان، صنعت مد نمی‌تواند به صورت پایدار به تولید انبوه و مصرف انبوه ادامه دهد.

به گفته تونبرگ، سازمان ملل متحد می‌‌گوید که صنعت مد از نظر آلایندگی، جایگاه دوم جهان را دارد.

بیشتر از جهان