مجله جی‌کیو، به گرتا تونبرگ لقب «تحول‌آفرین سال» داده است

«ما همه سزاوار این جایزه هستیم چون با هم موفقیت زیادی کسب کرده‌ایم»

Lionel BONAVENTURE / AFP

مجله جی‌کیو، به گرتا تونبرگ لقب «تحول‌آفرین سال» داده است.

این فعال محیط زیست ۱۶ ساله عصر سه شنبه در لندن در مراسم اهدای جوایز سالانه این نشریه جایزه‌اش را که مخصوصا برای وی ساخته شده دریافت خواهد کرد. در این مراسم هر سال از دستاوردهای مهم در زمینه فرهنگ عمومی، سیاست و کنشگری قدردانی می‌شود.

این نوجوان سوئدی به خاطر فعالیت پیشگامانه خود در زمینه تغییرات اقلیمی به شهرت رسید. او سال گذشته با تحصن در مقابل پارلمان سوئد پس از ساعات مدرسه با هدف افزایش آگاهی عمومی درمورد مسائل زیست‌محیطی خبرساز شد و این کار او الهام‌بخش ۱.۶ میلیون نفر دیگر در سراسر جهان شد که مانند او تحصن کردند.

جنبشی که تونبرگ شروع کرد، اکنون به اسم #جمعه‌ها_برای_آینده (#FridaysForFuture) شناخته شده است، به تقلید از تصمیم تونبرگ برای تحصن در مقابل پارلمان سوئد در روزهای جمعه بعد از ساعات مدرسه تا زمانی که دولت سوئد برای حل مشکل تغییرات اقلیمی اقدام کند.

تونبرگ در مورد جایزه جی‌کیو گفت: من بسیار سپاسگزارم و این جایزه  متعلق به همه‌ی افرادی است که عضو جنبش «جمعه ها برای آینده» هستند، همه کسانی که مدرسه آنها برای دفاع از محیط زیست تحصن می‌کند.

«ما همه سزاوار این جایزه هستیم چون با هم موفقیت زیادی کسب کرده‌ایم. بنابراین از همه‌ کسانی که بعد از ساعات مدرسه تحصن کردند سپاسگزارم».

دیلان جونز ویراستار مجله جی‌کیو در ادامه گفت: جایزه «تحول‌آفرین سال» مخصوصا برای گرتا تونبرگ ساخته شد. فداکاری شجاعانه او برای افزایش آگاهی درباره بحران جهانی تغییرات اقلیمی، او را به نماد مطلق این جایزه تبدیل می‌کند و به نمایندگی از جی‌کیو می‌گویم که برای ما نهایت افتخار است که در «مراسم جوایز افراد برتر سال جی‌کیو» از او قدردانی کنیم.

این نامزد جایزه صلح نوبل در مصاحبه با این نشریه توضیح داد که از چه طریقی می‌خواهد با رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در مورد تصمیم او برای خروج آمریكا از توافق اقلیمی پاریس صحبت کند.

تونبرگ می‌گوید: «فکر نمی‌کنم چیزی به او بگویم، چون کاملا مشخص است که او مطلقا به علم توجه نمی‌کند و به دانشمندان و متخصصان گوش نمی‌دهد».

«پس چه چیزی می توانم بگویم تا طرز تفکر او را تغییر دهم؟ من می‌گویم برای انجام این کار به یک جنبش احتیاج داریم، زیرا تنها یک نفر نمی تواند طرز تفکر او را تغییر دهد. ما باید این کار را با هم انجام دهیم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از جهان