وزیر خارجه افغانستان نکاح اجباری زنان از سوی طالبان را تایید کرد  

وزیر خارجه افغانستان به سفیران خارجی گفته است که نقض حقوق بشر طالبان مستندسازی می‌شود

وزیر خارجه افغانستان درباره اوضاع کشور به سفیران خارجی توضیحات داد - عکس از وزارت خارجه افغانستان

حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان با سفیران کشورهای خارجی مقیم کابل جلسه برگزار کرده و درباره تجاوز ده هزار جنگجوی خارجی که اخیرا از پاکستان به کشورش سرازیر شده اند و «جنایت‌های جنگی طالبان» توضیحات داده است.

براساس بیانیه امروز سه شنبه ۳ اوت ۲۰۲۱  وزارت خارجه افغانستان، آقای اتمر به نمایندگان جامعه جهانی گفت: «حملات طالبان در تبانی مستقیم با بیش از ده هزار تروریست منطقه‌ای (لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، انصارالله، جندالله، القاعده، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبکستان) صورت گرفته است.»

آقای اتمر می‌گوید حملات اخیر طالبان زیان‌های سنگینی به بار آورده و باعث شده است که ۱۸ میلیون نفر با بحران انسانی رو برو شوند.  

او گفت:‌«گسترش حملات خونبار طالبان طی چند ماه اخیر سبب کشته‌شدن بیش از سه‌ هزار انسان، آواره‌شدن بیش از سه‌صدهزار تن، و برهم‌ خوردن نظم و ارایهٔ خدمات در نیمی از ولسوالی‌های کشور شده است. در حال حاضر، ۱۸ میلیون انسان با وضعیت ناگوار بشری روبرو اند.»

گروه طالبان با اعلام جدول زمانی خروج نیروهای خارجی، حملات گسترده‌ای به تقریبا تمام ولایت‌های کشور راه انداخته است که همچنان ادامه دارد. بیشترین حملات متوجه هرات در غرب و لشکرگاه و قندهار در جنوب کشور بوده است. اما ولایت‌های تخار و بدخشان در شمال کشور نیز از تیررس طالبان دور نبوده است.

براساس بیانیه وزارت خارجه، آقای «جنایات جنگی طالبان» را وصف‌ناپذیر خوانده و به قتل عام بیش از صد تن در سپین بولدک قندهار، نکاح اجباری زنان، تخریب بیش از ۳۰۰ زیربنای عام‌المنفعه، و تعطیل خدمات در ساحات تحت کنترل طالبان به صورت نمونه اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما همزمان، آقای اتمر گفت که دولت روی برنامه امنیتی و دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی کار می‌کند تا در هماهنگی و حمایت همه اقشار سیاسی و اجتماعی جهت تحکیم مواضع دولت در نقاط استراتیژیک و کلان‌شهر‌ها اجرایی خواهد شد.

نمایندگان کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد در دیدار با وزیر خارجه افغانستان، از قطع فوری خشونت‌ها و تقویت روند صلح اعلام حمایت کردند.

دبورا لاینز، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفت حمله به هرات و به دفتر سازمان ملل متحد نشان داد که آنچه طالبان وعده می‌دهد به آن عمل نمی‌کند.

او افزود که این نه تنها مبارزهٔ افغان‌ها، بلکه مبارزه‌ای است که همه باید به آن توجه جدی کنیم.

سفیر ترکیه نیز با اشاره به وضعیت دشوار کنونی که متوجه افغانستان و جامعهٔ جهانی است گفت که نیاز است جامعه در مسئله افغانستان هماهنگ عمل کند.