جدایی لیونل از بارسا، رخدادی فراتر از مسی و بارسلون

«موضوع فراتر از آینده مسی است، و حکایت از دسیسه‌بازی سیاسی پشت پرده دارد»

OLI SCARFF / AFP لیونل مسی تمام دوران فوتبال حرفه ای خود را در بارسا گذراند - 

ظاهرا نشست خبری خوان لاپورتا حاکی از اذعان به این بود که بارسلونا توان مالی نگه داشتن بزرگترین بازیکن تاریخ خود را ندارد. حتا شاید تصمیم به جدایی مسی از بارسا، ضروری و منطقی باشد.

اما میگوئل دیلینی، کارشناس فوتبال ایندیپندنت، در تحلیلی نوشته‌است که اگر به عمق قضایا نگاه کنیم، موضوع فراتر از آینده مسی یا پیوستن او به پاری‌سن‌ژرمن است، و حکایت از دسیسه‌بازی سیاسی پشت پرده دارد.

بارسلونا و رئال مادرید از فکر تشکیل سوپرلیگ دست‌بردار نیستند. چند منبع گفته‌اند این دو باشگاه چنان در پی احیای سوپر‌لیگ‌اند که یوفا و انجمن فوتبال اروپا را نگران کرده‌است. و این شامل لالیگا هم می‌شود.

دیلینی می‌نویسد: «فکری که در پشت قضیه مسی وجود داشت، مانور بارسلونا و تلاش این باشگاه برای فشار آوردن به لیگ اسپانیا بود تا محدودیت‌های اقتصادی را کاهش دهد....اما عقیده رایج این است که این تنها نبردی نیابتی است زیرا لالیگا می‌خواهد دو باشگاه بزرگ اسپانیا توافقنامه جدید مالی را امضا کنند که ده درصد از عواید بازی‌ها را به سی‌وی‌سی می‌دهد که عملا به معنای نابودی طرح برگزاری سوپرلیگ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاپورتا در نشست خبر خود گفت: «تنها راهی که برای نگه داشتن مسی داشتیم، چیزی بود که به نظر ما اصلا برای بارسا خوب نیست. ما نمی‌خوایم آینده باشگاه را اجاره بدهیم.

«لالیگا گفت که اگر ما کارهایش را بپذیریم، قرارداد مسی را در چارچوب مقرراتشان می‌پذیرند. ولی ما نمی‌توانستیم بخشی از حق پخش تلویزیونی خود را در بلندمدت از دست بدهیم. باشگاه باید فراتر از بازیکنان، مدیران یا هر کس دیگری باشد.»

خاویر تباس، رئیس لالیگا، بی‌درنگ این نظر را در رسانه‌های اجتماعی رد کرد و نوشت: «خوان لاپورتا، خودت می‌دانی که [ما قصد نداریم] حق پخش تلویزیونی باسلونا را به مدت چنجاه سال اجاره بدهیم، بلکه اقدامات ما درآمد همه باشگاهها را بیشتر می‌کند تا تو بتوانی وام‌های بانکی خودت را بپردازی و مشکل بدهی عظیمی را که داری حل کنی. همین چند ساعت پیش این را به تو گفتیم.»

بیشتر از فوتبال