کاهش درگیری‌ها در هرات؛ طالبان در تصرف شهر ناکام ماند

طالبان از تمام توان خود برای تصرف شهر هرات استفاده کرده اما تاکنون ناکام مانده است

نیروهای امنیتی و خیزش مردمی شب و روز از هرات دفاع کردند-Hoshang Hashimi / AFP

درگیری‌های مسلحانه بین گروه طالبان و نیروهای امنیتی و مقاومت ملی افغانستان در شهر غربی هرات کاهش یافته است و بعد از یک هفته جنگ شدید، گروه طالبان نتوانست هرات را تصرف کند.

صدها جنگجوی طالبان چند بار، از دست‌کم چهار نقطه شهر، کوشیدند هرات، دومین شهر بزرگ افغانستان، را تصرف کنند اما با مقاومت نیروهای امنیتی افغان و شبه‌نظامیان خیزش مردمی روبه‌رو شدند و پشت درهای هرات ماندند.

دولت افغانستان برای سرکوب جنگجویان تا دندان مسلح طالبان از هواپیماهای جنگنده‌ نیز استفاده کرده است.

نیروهای مسلح وابسته به اسماعیل خان، فرمانده نیروهای مقاومت مردمی، نقش مهمی در دفاع از هرات داشتند و با چنگ و دندان از شهر خود در مقابل حملات طالبان دفاع کردند.

عبدالصبور قانع، والی هرات، امروز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) گفت از شب گذشته تاکنون، از شدت جنگ در هرات کاسته شده است و فقط درگیری‌هایی پراکنده در شرق شهر هرات و ولسوالی گذره وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوضاع در مناطق غربی هرات، که در چند روز و شب گذشته در بدترین وضعیت بود، آرام گزارش شده است.

وزارت دفاع ملی افغانستان نیز اعلام کرد ۳۵ جنگجوی طالبان در هرات کشته شدند.

در بیانیه‌ای که ارتش ملی افغانستان امروز ۶ اوت (۱۵ مرداد) منتشر کرد، آمده است: «روز گذشته، نیروهای دفاعی، امنیتی، کماندوها و بسیج مردمی با حمایت قوای هوایی، در مربوطات ولسوالی‌های انجیل و گذره ولایت هرات تروریست‌های طالب را هدف قرار دادند. در نتیجه، ۳۵ تروریست طالبان کشته و ۲۷ تن دیگر آنان زخمی شدند. همچنان مقدار زیاد سلاح، مهمات و تجهیزاتشان نیز تخریب شد.»

دولت افغانستان در راهبرد امنیتی جدید خود می‌کوشد ماشین جنگی طالبان را متوقف و از پیشروی آن‌ها جلوگیری کند. از دیگر ابعاد این راهبرد تازه، تحکیم و تقویت نیروهای امنیتی برای مقاومت در برابر موج حملات طالبان است که بعد از اعلام جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی، شدت گرفته است. 

جامعه مدنی افغانستان نیز در واکنش، با شعار «الله‌اکبر» به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برخاسته است و در چند شهر کشور، صدها نفر به پشتیبانی از نیروهای افغان شتافته‌اند.

بیشتر از جهان