تاکید دوباره آمریکا بر آمادگی برای بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین

بریتانیا هشدار داد که اکنون با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید، برای ایران «زمان انتخاب» است

سخنگوی کاخ سفید هم‌زمان با آغاز کار رئیسی گفت: «مراسم تحلیف امروز است، پس باید ببینیم از امروز به بعد چه اتفاقی می‌افتد»- JIM WATSON / AFP

هم‌زمان با تحلیف ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، آمریکا بار دیگر برای ازسرگیری دور هفتم مذاکرات برای بازگشت به برجام، اعلام آمادگی کرد؛ بریتانیا هشدار داد که اکنون برای ایران «زمان انتخاب» و درهای دیپلماسی برای آن کشور، «نیمه‌باز» است.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که تاکنون شش دور آن در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات در هفته‌های اخیر متوقف شده و طرف ایرانی اعلام کرده بود که پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی ادامه خواهد یافت. 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه، ۱۴ مردادماه، هم‌زمان با آغاز به‌کار رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی، درمورد مذاکرات با ایران گفت: «فکر می‌کنم دیدگاه رئیس جمهوری این است که ادامه و پیش بردن مسیر دیپلماتیک به نفعمان است؛ زیرا هرچند که ما برخی فعالیت‌های مشکل‌ساز ایران در جامعه جهانی را تایید نمی‌کنیم و درواقع نگرانی زیادی در رابطه با آن‌ها داریم، نظارت داشتن بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هسته‌ای آنها در حیطه منافع ملی ما است.»

سخنگوی کاخ سفید افزود، برای مذاکره با ایران «فرصت زمانی نامحدود نیست و می‌دانم که وزیر خارجه این موضوع را به‌وضوح اعلام کرده است. اما در حال حاضر ما برای بازگشت به دور هفتم مذاکرات آماده‌ایم. مراسم تحلیف امروز است، پس باید ببینیم از امروز به بعد چه اتفاقی می‌افتد».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه در نشست خبری خود، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایران از فرصت باقی برای پیگیری یک مسیر دیپلماتیک و بازگشت به مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استفاده کند. او نیز در سخنان خود تاکید کرد که فرصت مذاکره تا ابد باقی نخواهد بود. او افزود: «از ایران می‌خواهیم به‌زودی به مذاکرات بازگردد تا بتوانیم درپی نهایی کردن کار باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در سخنرانی مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی ایران، بار دیگر برنامه هسته‌ای تهران را «کاملا صلح آمیز» خواند و اعلام کرد از هر طرح دیپلماتیکی که باعث «لغو تحریم‌ها» شود، استقبال خواهد کرد.

هم‌زمان دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز هشدار داد که اکنون برای ایران «زمان انتخاب» است و درهای دیپلماسی را برای آن کشور، همچنان «نیمه‌باز» دانست. 

وزیر خارجه بریتانیا در گقت‌وگویی تاکید کرد که آغاز به کار ابراهیم رئیسی در روز پنج‌شنبه، می‌تواند با فرصت‌هایی همراه باشد، اما اگر رئیسی مسیر خصومت در پیش گیرد، جمهوری اسلامی هزینه‌اش را خواهد پرداخت.   

دومینیک راب گفت که اگر جمهوری اسلامی ایران به مسیر خود در «حمله به کشتیرانی در خاورمیانه»، «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده از طریق نیروهای نیابتی خود» و «نقض تعهدهای هسته‌ای خود» ادامه دهد، اگر «همچنان به نقض تعهدهای هسته‌ای خود» تعهدات هسته‌ای خود عدول» و «زندانی کردن خودسرانه افرادی چون نازنین زاغری-رتکلیف، انوشه انصاری و مراد طاهباز» ادامه دهد، در آن صورت ما بر آن‌ها «هزینه اعمال می‌کنیم» و جمهوری اسلامی ایران را «پاسخگو» خواهیم کرد.

او افزود: «همان‌طور که در طول دو سال گذشته نشان داده‌ایم، همواره درهای دیپلماسی برای حرکت در مسیر بهتر به جلو نیمه‌باز بوده است، اما نمی‌توانیم در مقابل حوادثی مانند حمله‌ در سواحل عمان، ایران را پاسخگو نکنیم». 

در حمله پهپادی پنجشنبه‌ گذشته، هفتم مردادماه، به نفتکشی به نام «مرسر استریت» در دریای عمان دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شده و اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول این حمله اعلام کرده‌اند؛ ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده و آن را ادعای «واهی و بی‌پایه» خوانده است.