حاشیه و متن حضور ایران و افغانستان در هفته اول مسابقات المپیک

نقطه اوج حاشیه برای ورزشکاران ایرانی رودررویی کیمیا علیزاده و ناهید کیانی در رقابت‌های وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو بود

امسال ایران با ۵۶ ورزشکار مرد و ۱۰ ورزشکار زن، در ۱۷ رشته مهمان دهکده المپیک توکیو ۲۰۲۰ شد. افغانستان هم در این دوره با ۵ ورزشکار پا به عرصه رقابت گذاشت، رقابتی که در ایران زیر سایه سرکوب اعتراض مردم خوزستان بود و در افغانستان زیر سایه روزهای خونین جنگ و مقاومت برابر طالبان بود.

کاروان افغانستان در شرایطی به دهکده المپیک ۲۰۲۰ پا گذاشت که پیش از شروع رقابت‌ها، چند ورزشکار دارای شانس کسب مدال را به‌دلیل مثبت شدن تست کرونا از دست داد. همین موضوع باعث شد تیم افغانستان در ابتدای راه درگیر حاشیه‌هایی باشد.

دیگر اعضای کاروان افغانستان هم با روحیه‌ای نامناسب و تحت تاثیر اتفاق‌های داخلی این کشور، نبودِ امکانات مناسب تمرین و نبودِ تجربه کافی در کارزار المپیک، خیلی زود با توکیو خداحافظی کردند؛ هرچند حضور آن‌ها در این رقابت‌ها به‌خودی‌خود نشان از امید و تلاش در هر شرایطی داشت.

اما توکیو ۲۰۲۰ از روز نخست برای ایران با حاشیه همراه شد. جواد فروغی در این روز موفق شد نخستین مدال تاریخ تیراندازی ایران در رشته ده متر را کسب کند، مدال طلایی که با رکوردشکنی و البته مسائلی همراه شد که مردم را ‌چنان که باید خوشحال نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از کاربران فضای مجازی معتقد بودند فروغی به دلیل حضور در جنگ سوریه و احتمالا مشارکت در کشتار مردم معترض تهران در سال ۹۸، نباید مجوز ورود به المپیک را می‌گرفت و خواستار بازپس‌گیری مدال او شدند، تلاشی که هنوز هم ادامه دارد. هرچند فروغی خود را پاسدار پرستار معرفی کرده است.

نقطه اوج حاشیه برای ورزشکاران ایرانی رودررویی کیمیا علیزاده و ناهید کیانی در رقابت‌های وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو بود. کیمیا با تیم پناهندگان در این رقابت‌ها شرکت کرده بود. این مسابقه‌ که با برد کیمیا همراه شد مجری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را وادار به واکنش کرد.

این بار هم کاربران فضای مجازی بی‌کار ننشستند و در توییتر حمایت خود را از دختر تکواندوکار ایرانی که زیر پرچم تیم پناهندگان رقابت می‌کرد، اعلام کردند. آن‌ها حتی زمانی که کیمیا علیزاده رقابت‌های بعدی‌اش را به رقبا واگذار کرد نیز از حمایت او دست برنداشتند.

مصاحبه تند متین بالسینی، شناگر ایران در رشته ۲۰۰ متر پروانه، نیز حاشیه دیگری برای این کاروان درست کرد. بالسینی گفت به دلیل گرفتگی ماهیچه پا و نبودِ ماساژور در تیم شنا، مجبور شده بود پنهانی از وان یخ شناگر برزیلی استفاده کند.

او به نبودِ جلیقه یخ برای پاروزنان ایران هم اشاره کرد و گفت: «اگر واقعا تامین این وسایل برای فدراسیون دشوار بود، می‌گفتند خودمان تهیه می‌کردیم!»

این موضوع نیز واکنش گسترده ورزش‌دوستان را برانگیخت و از سوی دیگر، مسئولان کمیته المپیک طبق معمول رویه سکوت و انکار را پیش گرفتند.

فرزانه فصیحی، دونده سرعتی ایران در این رقابت‌ها، به‌رغم حذف در دور دوم، به رکوردی جالب دست‌ یافت، رکوردی که مورد توجه علاقه‌مندان این رشته قرار گرفت. اما فرزانه تنها ورزشکار تاریخ المپیک بود که مسابقه‌اش از تلویزیون کشورش پخش نشد.

در نهایت، سهم ایران از هفته نخست رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ فقط یک مدال طلای پرحاشیه در تیراندازی ۱۰ متر بود و سهم افغانستان ترک تلخ دهکده المپیک.

بیشتر از ورزش