ابراز امیدواری آمریکا به استفاده دولت جدید ایران از فرصت باقی‌مانده برای بازگشت به مذاکرات

«فرصت برای دستیابی به بازگشت دوجانبه به پیروی از برجام تا ابد باقی نخواهد ماند»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایران از فرصت کنونی برای جست‌وجوی یک راه حل دیپلماتیک و بازگشت به مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استفاده کند.

ند پرایس ساعاتی پس از ادای سوگند ابراهیم رئیسی رئیس جدید دولت جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در واشینگتن گفت «فرصت برای دستیابی به بازگشت دوجانبه به پیروی از برجام تا ابد باقی نخواهد ماند.»

ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در مراسمی در مجلس به عنوان هشتمین رئیس جمهوری ایران سوگند یاد کرد و در سخنانی ادعا کرد برنامه هسته‌ای تهران «کاملا صلح آمیز» است و سلاح اتمی جایی در استراتژی دفاعی کشور ندارد.

وی همچنین گفت که «سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود، از جمله حق توسعه، نخواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آمریکا از اوایل سال جاری مذاکرات غیرمستقیمی را برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از برجام آغاز کردند که پس از شش دور در اواخر خرداد ماه، این مذکرات تا زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران متوقف شد.

اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضائیه و از چهره‌های اصولگرایی که به دلیل نقشش در اعدام‌های ۱۳۶۷ داشته از او با عنوان «رئیس هیئت مرگ» یاد می‌شود، موجب افزایش نگرانی‌ها از سیاست‌های ایران شده است.

وزارت خارجه اسرائیل پیشتر در روز پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر، ابراهیم رئیسی را یک افراطی پایبند به تروریسم منطقه‌ای ایران» توصیف کرد و سفیر اسرائیل نیز در توییتی نوشت او فقط خشونت بیشتری می‌آفریند.