رئیس ستاد ارتش بریتانیا: ایران با حمله به مرسر استریت مرتکب خطای بزرگی شد

نگهبان بریتانیایی کشته‌شده در جریان حمله به این نفتکش آدرین آندروود، یک سرباز پیشین ارتش، بوده است

نفتکش مرسر استریت پس از حمله پهپادی هفته گذشته، در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی لنگر انداخت- Karim SAHIB / AFP

ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا، گفت ایران با حمله به نفتکش مرسر استریت مرتکب خطای بزرگی شد و این رفتار بی‌ملاحظه خطر تشدید «فاجعه‌بار» درگیری‌ها در خاورمیانه را درپی دارد.

در جریان حمله پهپادی پنجشنبه‌ گذشته، هفتم مرداد، به کشتی مرسر استریت در دریای عمان با پرچم لیبریا، تحت مالکیت ژاپن و مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم»، دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند.  اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول این حمله اعلام کرده‌اند؛ ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده و آن را ادعای «واهی و بی‌پایه» خوانده است. 

رئیس ستاد ارتش بریتانیا روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «امروز» در «رادیو ۴ بی‌بی‌سی» درباره این حمله گفت: «آنچه ما اساسا باید انجام دهیم، این است که ایران را درقبال رفتارهای بسیار بی‌ملاحظه‌اش پاسخگو کنیم.»   

نیک کارتر افزود: «آنها در حمله هفته گذشته به کشتی مرسر استریت مرتکب خطای بزرگی شدند، زیرا این اقدام وضعیت بازی در خلیج فارس را به‌شدت بین‌المللی کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد نظامی بریتانیا، همچنین گفت: «درنهایت ما باید اقدام بازدارنده‌ای درپیش بگیریم، چراکه این گونه رفتار باعث افزایش تنش‌ می‌شود و به‌آسانی ممکن است به محاسبه اشتباه بینجامد و تبعات بسیار فاجعه‌باری را برای همه ملت‌های خلیج فارس و جامعه بین‌المللی همراه آورد.»

ژنرال کارتر اعلام کرد که بریتانیا همراه با متحدان خود درمورد بهترین راه محافظت از کشتیرانی در منطقه تصمیم خواهد گرفت، اما او تاکید کرد که بازگشت به سیستم همراهی کشتی‌های جنگی با کاروان‌های تجاری  «لزوما روش درستی برای این کار» نیست. 

 هم‌زمان شهروند بریتانیایی را که در حمله به مرسر استریت کشته شده است، آدرین آندروود معرفی شده است. نام این نگهبان بریتانیایی نفتکش نخست در یک روزنامه کشور فیجی که او در اصل اهل آنجا بوده، منتشر شده است، اما بعدتر منابع و رسانه‌های بریتانیایی نیز آن را تایید کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، آدرین آندروود پیش‌تر سرباز ارتش بریتانیا بوده و هنگام کشته شدن در مرسر استریت، برای یک شرکت شرکت بریتانیایی متخصص امنیت دریایی به‌نام «امبری» کار می‌کرده است. نام ملوان رومانیایی کشته‌شده در حمله به نفتکش مرسر استریت، هنوز اعلام نشده است.   

بریتانیا، رومانی و لیبریا درپی حمله به نفتکش مرسر استریت، در نامه‌ای به شورای امنیت، از این اقدام شکایت کرده‌ و ایران را به «احتمال قوی» عامل حمله به این نفتکش معرفی کردند. در‌مقابل معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز بار دیگر با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل، نقش داشتن ایران در این حمله را «ادعایی بی‌اساس» دانسته و رد کرده است.