حامد کرزی: ندای «الله اکبر» هشدار به طالبان است تا از جنگ دست بردارند

قرار است ساکنان کابل نیز ساعت ۹ امشب علیه طالبان در بام خانه‌هایشان تکبیر سر دهند

شب گذشته (دوشنبه)، ساکنان هرات در حمایت از نیروهای نظامی افغان، نظام موجود در افغانستان و مخالفت با طالبان، ساعت۹ شب به بام خانه‌های شان بلند شده ندای «الله اکبر» سر دادند و با این حرکت نشان دادند که طرفدار «امارت اسلامی طالبان» نیستند.

دولت‌مردان افغان، سیاسیون و شهروندان افغانستان از حرکت بی‌پیشینه مردم هرات استقبال کردند و این حرکت را مخالف با طالبان و جنگ جاری این گروه عنوان کردند.     

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با استقبال از حرکت ساکنان هرات در حمایت از نظام این کشور با شعار دادن «االله اکبر» گفت که »طنین با صلابت صداهای تکبیر هراتیان نشانه آشکار بیزاری مردم از جنگ تحملیی بیگانه‌ها در افغانستان است.«

آقای کرزی، این حرکت مردم هرات را خود جوش و هشدار به طالبان دانست و گفت:«بر طالبان صدا می‌کنم که این حرکت خود جوش مردمی را یک هشدار جدی دانسته از ادامه جنگ، کشتار، تخریب خانه‌ها، قریه‌ها، و زیربناهای مردم دست بردار شوید.»

رئیس جمهور پیشین افغانستان یک بار دیگر خطاب به طالبان گفت: «از جنگ دست بردارید و برای تامین صلح در این سرزمین کهن سال هم صدا شده و یکجا با مردم ستمدیده ما زندگی در صلح با عزت را آغاز کنید.»

این نخستین بار است که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با لحنی چنین تند به طالبان پیام می‌دهد. کرزی در ۱۴ سال حکومتش و پس از آن نیز همیشه طالبان را برادر ناراضی خطاب می‌کرد و آنان را به صلح و آشتی فرا می‌خواند. این پیام او به طالبان پس از آن صورت می‌گیرد که امریکایی‌ها و ناتو افغانستان را ترک کردند و با ترک نظامیان خارجی طالبان جنگ شدت گرفت و طالبان شماری زیادی از شهرستان‌ها را نیز تصرف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین مورد،  جنگ  در قندهار که زادگاه آقای کرزی است نیز شدت گرفته است  و طالبان روستای کرز را که خانه کرزی و برادرانش در آن است تصرف کردند.

مردم افغانستان بیش از بیست سال است که صدای صلح‌طلبانه شان را به جهانیان می‌رساند و تاکید دارند که مخالف امارت اسلامی هستند و نباید این گروه بار دیگر بر سرنوشتشان حاکم شود، اما جز شدت یافتن جنگ و مشروعیت طالبان نتیجه ای به دست نیامده  است. اکنون مردم با ندای تکبیر می‌خواهند مخالفت جدی خود را علیه طالبان اعلام کند. دوشنبه شب در آسمان هرات صدای «الله اکبر» بلند بود و قرار است که سه شنبه شب ساعت ۹ به وقت افغانستان، کابل نیز شاهد ندای تکبیر در مخالفت علیه طالبان و حمایت از نظام مستقر در این کشور بلند شود.

در همین حال، دولت‌مردان افغانستان، سیاسیون، اعضای جامعه مدنی و سایر شهروندان کابل با نوشت کلمه «الله اکبر» در صفحات اجتماعی خود از تمام ساکنان کابل درخواست کردند که امشب ساعت ۹ بر بام خانه‌ها بروند و علیه طالبان و حامیانشان تکبیر بگویند.