آمریکا لوح گیلگمش و ۱۷ هزار اثر دزدیده شده تاریخی را به عراق پس می‌دهد

مجموعه‌ای که میلیاردر مبلغ دین جمع‌آوری کرده بود پر بود از آثار باستانی غارت شده و به سرقت رفته و در صدر آن‌ها لوح رویای گیلگمش

دادگاهی به شرکت «هابی لابی» دستور داد لوح رویای گیلگمش که از عراق به‌صورت قاچاق به این کشور منتقل شده بود را تحویل دهد-US Immigration and Customs Enforcement

اشیا باستانی عراق که به طور غیرقانونی از این کشور خارج و فروخته‌شده بودند به این کشور بازگردانده می‌شوند.

ایالات‌متحده ۱۷هزار قطعه از آثار باستانی غارت شده را به عراق بازمی‌گرداند، از جمله این لوح رویای گیلگمش متعلق به مجموعه‌دار استیو گرین بود. لوح رویای گیلگمش که زمانی از عراق به‌صورت قاچاق خارج شده بود، توسط مقامات ایالات‌متحده آمریکا توقیف شده و بازگردانده خواهد شد.

دادگاهی در نیویورک به شرکت «هابی لابی» دستور داده است که لوح رویای گیلگمش، یک متن خط میخی نادر از بین‌النهرین باستانی که از عراق به‌صورت قاچاق به این کشور منتقل شده بود را تحویل دهد تا شاید بتوان آن را به عراق پس داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «آرت نت نیوز» ورود این لوح به ایالات‌متحده نقض قانون حفاظت اضطراری از آثار باستانی فرهنگی عراق بود که توسط آمریکا در سال ۲۰۰۴ برای جلوگیری از قاچاق آثار باستانی غارت شده عراق وضع شد. ورود اشیاء فرهنگی از عراق به آمریکا پس از شروع جنگ خلیج‌فارس در اوت ۱۹۹۰ ممنوع است. سال گذشته وزارت فرهنگ عراق اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد منشأ این لوح است و ممکن است پس از حمله آمریکا در سال ۱۹۹۱ این قطعه از موزه منطقه‌ای به سرقت رفته باشد.

استیو گرین، بنیان‌گذار شرکت، این لوح ۳۵۰۰ ساله را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرده بود. این لوح به همراه دیگر آثار برای موزه انجیل که در آن زمان قرار بود در واشنگتن برگزار شود، خریداری شد؛ اما مجموعه‌ای که میلیاردر مبلغ دین جمع‌آوری کرده بود پر بود از آثار باستانی غارت شده و به سرقت رفته و در صدر آن‌ها لوح رویای گیلگمش. 

 کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از جای خالی این اثر در موزه انجیل منتشر کرده‌اند. 

لوح رویای گیلگمش به این دلیل نام‌گذاری شده است که شامل قسمتی از حماسه گیلگمش است که تصور می‌شود یکی از قدیمی‌ترین متون مذهبی جهان باشد و در آن قهرمان اصلی رویاهای خود را برای مادرش به شعر بازگو می‌کند. این شعر مورد توجه موزه انجیل بود زیرا در مورد سیل بزرگ نیز صحبت می‌کرد، داستانی شبیه به داستان کشتی نوح در پیدایش، اولین کتاب عهد عتیق.

به گفته وزیر فرهنگ عراق لوح گیلگمش یکی از حدوداً ۱۷هزار قطعه دزدیده شده است که آمریکا موافقت کرده در بزرگ‌ترین بازگشت آثار باستانی، به عراق بازگرداند.

قسمت اعظم این اشیا با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که پنجشنبه پس از دیدار با بایدن به عراق برمی‌گردد، به این کشور بازخواهند گشت. مشخص نیست که لوح رویای گیلگمش نیز در بین آن‌ها باشد یا جداگانه بازگردانده شود.

 در واقع این آثار توسط غسان ریحانی، فروشنده عتیقه اردنی، در سال ۲۰۰۳ در لندن به قیمت تنها کمی بیش از ۵۰ هزار دلار فروخته شد. یک فروشنده ناشناس آثار هنری اشیاء را به آمریکا قاچاق کرده و سپس نامه مبدأ و سوابق حراج را جعل کرده است.

وزارت دادگستری امریکا ادعا می‌کند که نامه مبدأ ساختگی قید شده که این لوح داخل جعبه‌ای با قطعات برنز از یک حراجی در سال ۱۹۸۱ خریداری‌شده بود. لوح گیلگمش پیش از آنکه در سال ۲۰۱۴ توسط هابی‌لابی در یکی از حراجی‌های لندن خریداری و در موزه انجیل به نمایش گذاشته شود، چندین بار فروخته و دست‌به‌دست شده است.

دولت آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۹ لوح رویای گیلگمش را توقیف کرد و وزارت دادگستری در شکایت حقوقی آن را «اموال سرقت شده عراق» نامید.

هابی لابی قبلاً مجبور شده است بیش از ۱۱هزار اثر (بیشتر قطعات پاپیروس، لوح‌های خط میخی و مهرهای سفالی) را به مصر و عراق بازگرداند. این شرکت که مجبور به پرداخت ۳ میلیون دلار جریمه شد، علیه خانه حراج کریستی برای فروش لوح رویای گیلگمش طرح دعوی کرده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر