بازداشت جمعی از مادران دادخواه در میدان آزادی

«ماموران امنیتی، خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان را پس از ضرب و شتم با زور سوار مترو کرج کردند»

تجمع اعتراضی مادران کشته‌شدگان آبان در میدان آزادی تهران، با خشونت نیروهای امنیتی مواجه شد. این مادران در تجمع روز جمعه، ۸ مرداد، عکس فرزندان خود را که در اعتراض‌های آبان ۹۸ به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شده‌‌اند در دست داشتند. حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» از دستگیری تعدادی از این مادران خبر داده است.

این حساب توییتری نوشته که ماموران امنیتی، خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان را پس از ضرب و شتم با زور سوار مترو کرج کردند و به سمت کرج بردند.

بر اساس تصاویر منتشر شده خانواده‌ها در داخل مترو همچنان شعار می‌دهند: خوزستان آب ندارد، آبان فرزند ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این گزارش،‌ مادران میلاد محققی، ابراهیم کتابدار، پژمان قلی‌پور، فرهاد مجدم و وحید دامور جزو بازداشت‌شدگان‌اند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تجمع کنندگان  شعار می‌دادند: «ما دنبال حقمونیم، دست به دست تا سرنگونی.» این مادران همچنین با سر دادن شعار «از تهران تا خوزستان، اتحاد» از اعتراض‌های مردم خوزستان حمایت کردند.

در یکی از این ویدیوها، مادر پژمان قلی‌پور دیده می‌شود که در تجمع می‌گوید: «بندگی بس است. ما نمی‌گوییم از ما حمایت کنید. از خودتان حمایت کنید. از جوانان خودتان حمایت کنید.»

اعتراض‌های آبان ۹۸ در ابتدا با اعتراض به گران شدن قیمت بنزین آغاز شد اما در ادامه به اعتراض علیه کلیت جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای رهبر آن تبدیل شد و بسیاری از استان‌های ایران را در بر گرفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک هزار و ۵۰۰ نفر در این اعتراض‌ها جان خود را از دست دادند. سازمان عفو ‌بین‌الملل نیز با اعلام مشخصات ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان اعلام کرد که احتمالا تعداد کشته‌شدگان بیش از این تعداد است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها اعلام نکرده‌اند و از قبول هرگونه مسئولیتی در این زمینه سر باز می‌زنند.