رئیس دفتر روحانی: آمار کشته‌ها را داریم، ولی مسئول گفتنش نیستیم

ستاد کل نیروهای مسلح؛ جدیدترین مرجع اعلام آمار کشته‌های اعتراضات آبان

 سرکوب شدید اعتراض‌های مردمی در آبان ماه از سوی حکومت موجب کشته شدن دست‌کم ۳۰۰ نفر شد - AFP

محمود واعظی، رئیس‌ دفتر حسن روحانی، در حاشیه جلسه ‌هیئت دولت به خبرنگاران گفته است که دولت مسئول اعلام آمار کشته‌شده‌های اعتراضات سراسری آبان‌ماه نیست: «دولت مسئول انتشار این آمار نیست. آمار برای دولت ارسال شده اما صحبت‌هایی که درباره ارقام این آمار می‌شود به هیچ وجه صحت ندارد.»

واعظی درباره مرجع اعلام این آمار می‌گوید که «سازمان پزشک قانونی» و «ستاد مشترک» مسئولیت انتشار آن را به عهده دارند: «در بیشتر کشورهای دنیا آمار را معمولا پزشک قانونی اعلام می‌کند. در کشور ما نیز قرار گذاشته‌اند که پزشکی قانون و ستاد مشترک یک بررسی جامع انجام داده و آماری را اعلام کنند که برای مردم کاملا شفاف باشد.»

احتمالا منظور محمود واعظی از «ستاد مشترک»، ستاد کل نیروهای مسلح ایران است.

این ستاد اخیرا مسئولیت رسیدگی به پرونده شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ نفر را نیز به عهده داشته است. کارنامه این نهاد در زمینه اطلاع‌رسانی به مراتب از قوه‌ قضاییه و دولت نیز ضعیف‌تر است.

اعلام مسئولیت ستاد کل نیروهای مسلح برای اعلام و «تفکیک» کشته‌شده‌ها و مشابهت آن با پرونده سقوط هواپیما، می‌تواند به دلیل نقش پررنگ سپاه در این دو رویداد باشد.

اعتراضات سراسری آبان‌ماه، در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین و در شهرهای گوناگون ایران رخ داد.

این اعتراضات با سرکوب خونین نیروهای نظامی و امنیتی روبه‌رو شد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود اعلام کرده است که در جریان سرکوب این اعتراضات حدود ۱۵۰۰ نفر کشته‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل نیز به‌رغم فشار نیروهای امنیتی در ایران، تاکنون توانسته است هویت ۳۰۴ نفر از کشته شده‌ها و چگونگی مرگ آن‌ها را مستند کند.

با گذشت بیش از ۸۰ روز از این کشتار، هنوز مقام‌های رسمی در ایران از اعلام آمار کشته‌شده‌ها سر باز می‌زنند.

واعظی روز چهارم دی‌ماه نیز گفته بود که قوه قضاییه ایران در حال «جمع زدن» آمار کشته‌شده‌ها است و به زودی آن را اعلام خواهد کرد.

مقام‌های دولتی و قضایی در ایران، هر یک دیگری را مسئول اعلام آمار کشته‌شده‌ها معرفی می‌کنند.

در میانه آذرماه جمال عرف، معاون سیاسی وزارت کشور، دادستانی کل را به عنوان مرجع اعلام این آمار معرفی کرد. چند روز بعد از این اظهارات محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور، گفت که آماری در اختیار ندارد که آن را اعلام کند، ولی «رسانه‌های خارجی دروغ می‌گویند.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، نیز پیش از این اظهارات گفته بود که شورای عالی امنیت ملی درباره اعلام آمار کشته شده‌ها صاحب‌نظر است.

۱۲ بهمن‌ماه، استاندار تهران در جمع خبرنگاران گفت که می‌تواند آمار مربوط به این استان را از مراجع امنیتی استعلام و در نشست خبری بعدی اعلام کند.

حال با سخنان امروز محمود واعظی، پای ستاد کل نیروهای مسلح نیز به موضوع مناقشه‌برانگیز آمار کشته‌شده‌ها باز شده است.

بیشتر از