جودوکار زن عربستانی با حریف اسرائیلی خود در توکیو روبه‌رو شد

جودوی عربستان سعودی در توکیو تاریخ ساز شد

دیدار ورزشکار عربستانی با رقیب اسرائیلی در المپیک توکیو - Jack GUEZ / AFP

طاهانی القحطانی، جودوکار عربستان سعودی روز جمعه در المپیک توکیو مقابل راز هرشکو اسرائیلی بر روی تاتامی قرار گرفت. 

علی‌رغم اینکه عربستان سعودی رابطه رسمی با اسرائیل ندارد، اما پیش از این مسابقه، کمیته المپیک عربستان اعلام کرد که القحطانی با جودوکار اسرائیلی روبه‌رو خواهد شد.

پیش از آغاز المپیک و در لحظات پایانی، در وزن مثبت ۷۸ کیلوگرم زنان، طاهانی القحطانی توانست مجوز حضور در رقابت‌ها را به دست آورد. پس از قرعه‌کشی رسمی، او متوجه شد که در اولین دور باید برابر راز هرشکو از اسرائیل قرار بگیرد. بلافاصله سؤالاتی به وجود آمد که آیا دو ورزشکار با یکدیگر دیدار می‌کنند؟

با توجه به آنچه که در توکیو اتفاق افتاد، یک بار دیگر جودو تاریخ ساز شد و ورزش نشان داد که می‌تواند به ساخت جهانی بهتر کمک کند. عربستان سعودی ثابت می‌کند که از طریق ورزش، می‌توانیم از اختلافات فراتر رفته و ورزش را به نیرویی برای اتحاد جهان تبدیل کنیم.

فدراسیون جهانی جودو نیز از اقدام اخیر دو ورزشکار عربستانی و اسرائیلی تشکر کرد.

طاهانی القحطانی جودو را چند سال پیش در مرکز آموزش جودوی عربستان در ریاض آغاز کرد. این دختر ۲۱ ساله مهارت بالایی از خود نشان داد و خود را در میان هم تیمی‌ها خود را متمایز کرد. این یک پیشرفت برای عضویت در تیم ملی زنان بزرگسال عربستان سعودی است.

به طور تاریخی بسیاری از ورزشکاران عرب از مسابقه با رقبای اسرائیلی سر‌باز می‌زنند اما این بار نماینده عربستان در وزن مثبت ۷۸ کیلوگرم، به مصاف حریف اسرائیلی رفت و در طول مسابقه دو بار هم با او دست داد. در پایان مسابقه راز هرشکو توانست رقیب عربستانی خود را شکست دهد. اگرچه در دور بعد او نیز شکست خورد و از مسابقات حذف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران نیز، از سال ۱۳۵۷ و پس از انقلاب ورزشکاران ملی حاضر به انجام مسابقه با حریفان اسرائیلی نشدند. البته شرایط در ایران فرق می‌کند و مسابقه ندادن با رقبای اسرائیلی یک تصمیم سیاسی است که از سوی رهبران نظام گرفته شده است. موضوعی که تبعات بسیاری را برای ورزش و اعتبار ایران به دنبال داشته و باعث محرومیت جودوی ایران شده است.

حکم محرومیت کامل جودوی ایران در سال ۲۰۱۹ و پس از آن صادر شد که سعید ملایی، قهرمان جهانی جودو، در مسابقات قهرمانی توکیو، به دستور مسئولان تیم و برای آن که در مسابقه فینال در مقابل جودوکار اسرائیلی قرار نگیرد، مجبور شد در مرحله نیمه‌نهایی عمداً بازنده شود. ملایی آن مسابقه را باخت و در نهایت رقیب اسرائیلی‌اش، ساگی موکی، مدال طلا را به گردن آویخت.

پس از محرز شدن تخلف ایران در رویارویی نماینده ایران با نماینده اسرائیل در یک مسابقه بین‌المللی جودو، فدراسیون جهانی این رشته تمامی فعالیت‌های بین‌المللی جودوی ایران را تعلیق کرد.

پیش از این، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد مبارزه ورزشکاران ایرانی مقابل نمایندگان اسرائیلی گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزشی با نمایندگان رژیم غاصب شرکت نخواهد کرد.»

براساس قوانین کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی، هرگونه دخالت سیاست در ورزش ممنوع است و ورزشکاران حق ندارند به دلایل مذهبی، سیاسی، نژادی و قومیتی از رقابت با حریف خود خودداری کنند.

بیشتر از ورزش