وزیر بهداشت: «برای سلامت مردم همه‌چیز را به جان خریدم»

از تعطیلی دو هفته‌ای گرگان تا پر شدن ظرفیت‌ بیمارستان‌های خوزستان

سعید نمکی: «در هیچ جای دنیا وزارت بهداشت، مسئول تامین واکسن نیست» - محبت نیوز

سویه دلتای ویروس کرونا با قدرت سرایت ۶۰ برابری، شمال تا جنوب ایران را تحت سیطره خود درآورده است. وضعیت در استان‌های تهران، گلستان، گیلان، مازندران، بوشهر و خوزستان بحرانی گزارش شده و این در حالی است که آمار افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، هنوز هم به مرز سه میلیون نفر نرسیده است. وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین اظهارنظر خود مدعی شده است که در هیچ جای دنیا وزارت بهداشت مسئول تامین واکسن نیست. هم‌زمان، سازمان‌های مذهبی با وجود هشدارهای فراوان، در تدارک برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم‌اند.

وزارت بهداشت مسئول تامین واکسن نیست

وزیر بهداشت که پیش‌تر اعلام کرده بود تزریق واکسن‌های تولید داخل داوطلبانه است و مردم در صورت تمایل می‌توانند واکسن خارجی دریافت کنند، در صحبت‌های اخیر خود اذعان کرد: «قرار نبود واکسن بیاوریم اما مجبور شدیم.»

او ادعا کرد که کشورهای تولید‌کننده واکسن وقتی دیدند واکسیناسیون روزانه به ۳۰۰ هزار دوز رسیده است، ترمز را کشیدند.

سعید نمکی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا وزارت بهداشت، مسئول تامین واکسن نیست و صرفا باید زیرساخت واکسیناسیون را تامین کند گفت: «وقتی احساس می‌کنم که شرایطی نیست، مجبورم که وارد عمل شودم، مجبورم برای سلامت مردم همه‌چیز را به جان بخرم.»

در حالی که او ادعا می‌کند برای سلامت مردم وارد عمل شده است، متخصصان، کادر درمان و اقشار مختلف مردم از عملکرد وزارت بهداشت به شدت انتقاد می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی از آغاز واکسیناسیون معلمان، استادان، زندانیان، کارکنان دادگستری، گروه‌های پرخطر، نیروهای انتظامی و خبرنگاران خبر داده است. سعید نمکی همچنین گفته است که احتمال دارد از واکسن پاستور برای افراد زیر ۱۸ سال استفاده شود. 

واردات واکسن بخش خصوصی

بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان درباره ورود بخش خصوصی به واردات واکسن و حرف و حدیث‌هایی که درباره آن وجود داشت، روز چهارشنبه (شش مرداد)، اولین محموله واکسن بخش خصوصی با مجوز سازمان غذا و دارو به کشور وارد شد. شرکت کوبل دارو در نخستین مرحله واردات خود ۳۱۵ هزار واکسن آسترازنکا وارد کرد و به وزارت بهداشت تحویل داد.

درگیری شمال تا جنوب ایران با موج پنجم کرونا

تهران همچنان یکی از استان‌ها با وضعیت قرمز است. به گفته علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در بیمارستان‌های تهران به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند و ظرفیت بیمارستانی با استفاده از امکانات نیروهای مسلح افزایش‌ یافته است. این وضعیت کمابیش در استان‌های دیگر نیز وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سویه دلتای ویروس کرونا که از شهرهای جنوبی کشور آغاز شده بود، حالا به شهرهای شمالی رسیده است. استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با موج پنجم کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در این میان، بازار شهر ۵۰۰ هزار نفری گرگان به دلیل شیوع ویروس کرونا تا دو هفته تعطیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و به نقل از محمد حمیدی، فرماندار گرگان، هم‌اکنون ظرفیت بیمارستان‌های گرگان برای بستری بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شده است و تعدادی از بیماران بدحال برای بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه در نوبت‌اند.

وضعیت ابتلا به کرونا در استان گیلان نیز وخیم گزارش شده است؛ به‌ طوری‌ که روزانه بین شش تا هشت هزار نفر مبتلا می‌شوند و ظرفیت بیمارستان‌ها با بستری شدن بیش از هزار و ۱۰۰ بیمار تکمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و نقل از انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هم‌اکنون ۱۵۰ بیمار بستری بدحال‌اند. او افزایش موارد ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه دلتای ویروس کرونا را نگران‌کننده دانست.

در خوزستان نیز آمار ابتلا به کرونا همچنان روند افزایشی دارد. فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، از مراجعه بیش از چهار هزار بیمار به بیمارستان‌ها در مدت ۲۴ ساعت خبر داد و گفت که احتمال دارد تعداد شهرهای قرمز استان خوزستان در هفته پیش رو افزایش یابد.

وضعیت استان مازندران هم همچنان قرمز است و گزارش‌ها از روند فزاینده ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها خبر می‌دهند. محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که استان مازندران به نسبت جمعیتش بیشترین مبتلایان به کرونا را دارد و تمامی بیمارستان‌ها و بخش‌های اورژانس پر شده‌اند. او از وزارت کشور خواست تردد به استان‌های شمالی را ممنوع کند و به برگزاری هیچ مراسمی حتی در فضای باز مجوز ندهد.

در بوشهر نیز روزانه بیش از ۵۰۰ بیمار جدید شناسایی می‌شوند. سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر، به خبرگزاری ایلنا گفت: «در حال حاضر همه بیمارستان‌های استان بیش از ظرفیت خود بیمار پذیرفته‌اند.»

مراسم مذهبی در اوج موج پنجم کرونا

با وجود هشدارهای پیاپی متخصصان درباره ممنوعیت هر نوع تجمع، سازمان تبلیغات اسلامی درصدد است مراسم عزاداری محرم را برگزار کند. این سازمان هفته گذشته نیز مراسم «مسلمیه» را در شهر ری برگزار کرد که به دلیل رعایت نشدن موارد بهداشتی و ازدحام، از آن بسیار انتقاد شد و حتی ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، از برگزار‌کنندگان آن خواست از مردم عذرخواهی کنند؛ اما علی‌اصغر سهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران، مدعی شد: «جوانان دوست دارند در مراسم مسلمیه شرکت کنند و با نه گفتن مشکل حل نمی‌شود.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سهرابی اعلام کرد که سازمان تبلیغات اسلامی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری محرم است. او مراسم سال گذشته را یک الگوی «خوب» نامید؛ در حالی که متخصصان در تابستان سال ۹۹ اعلام کردند که برگزاری مراسم‌ مذهبی ماه محرم در اوج موج دوم کرونا، به شروع زودهنگام موج سوم منجر شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز همچنان بیش از ۲۳۰ شهرستان است و روزانه بیش از ۳۰ هزار بیمار جدید در کشور شناسایی می‌شوند.

بیشتر از جهان