«هر علامت سرماخوردگی کرونا است مگر خلاف آن ثابت شود»

سویه دلتای ویروس کرونا مبتلایان جدید خود را از میان کودکان نیز انتخاب می‌کند

ساده‌انگاری علائم کرونا و نسبت دادن آن به سرماخوردگی علاوه بر اینکه بهبودی فرد مبتلا را به تاخیر می‌اندازد - تسنیم

شباهت علائم سویه دلتای ویروس کرونا با سرماخوردگی باعث شده است که برخی افراد پس از ابتلا به بیماری، با این تصور که سرماخورد‌ه‌اند، روند درمان خود را دیر آغاز کنند. متخصصان می‌گویند در این فصل سال (تابستان)، چیزی به نام سرماخوردگی نداریم و بروز هرگونه علائم سرماخوردگی ممکن است بر اثر ابتلای فرد به ویروس کرونا باشد.

سویه دلتای ویروس کرونا با انواع دیگر تفاوت‌های اساسی دارد؛ از زمان شیوع این سویه تاکنون متخصصان هشدار داده‌اند که قدرت سرایت آن حدود ۶۰ برابر بیشتر از انواع دیگر است و هر یک نفر می‌تواند تا هشت نفر را مبتلا کند. 

 تفاوت اساسی دیگر این سویه، ابتلای کودکان به بیماری است درحالی‌که دیگر انواع کرونا در میان کودکان کمتر شیوع داشت.

شباهت زیاد علائم سویه دلتا با سرماخوردگی خصوصیت متمایز آن با سویه‌های دیگر است؛ به‌ طوری‌ که برخی افراد پس از ابتلا به بیماری تصور می‌کنند سرماخورده‌اند و به همین دلیل بیماری خود را جدی نمی‌گیرند و تا زمانی که بدحال نشده‌اند به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. این در حالی است که شروع روند درمان از روزهای نخست بیماری، در بهبودی فرد بسیار موثر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاسخ دکتر جبار علی صفایی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان، به افرادی که تصور می‌کنند سرماخورده‌اند این است: «در این فصل چیزی به نام سرماخوردگی نداریم و هرگونه علامت مشکوکی کرونا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.»

دکتر جبار علی صفایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه یکی از اشتباهات رایج در شرایط فعلی در مواجهه با کرونا این است که بیشتر افراد و حتی برخی از پزشکان علائم کرونا را با یک سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌گیرند.»

به گفته دکتر صفایی، یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که افراد تصور می‌کنند علائم کرونا طولانی‌مدت است و بیمار باید چند روز تب، سرفه و تنگی نفس داشته باشد و این در حالی است که عمده علائم فعلی بیمار کرونا به‌ویژه در نوع کرونای دلتا، به صورت غیراختصاصی است.

ساده‌انگاری علائم کرونا و نسبت دادن آن به سرماخوردگی علاوه بر اینکه بهبودی فرد مبتلا را به تاخیر می‌اندازد، انتقال و سرایت بیشتر ویروس را سبب می‌شود؛ چون افراد مبتلا با سایر افراد خانواده و اجتماع ارتباط برقرار می‌کنند و به همین صورت ویروس تکثیر می‌شود. دکتر صفایی این روند را به خصوص برای افراد سالمند، خطرناک می‌داند.

مسئله دیگری که برخی افراد به سادگی از کنار آن می‌گذرند، نقش کودکان در انتقال بیماری است. به گفته دکتر صفایی، برخی مبتلایان در شرح حال خود گفته‌اند که با کودکان فامیل که علائمی شبیه سرماخوردگی داشته‌اند، تماس برقرار کرده و مبتلا شده‌اند.

مراقبت از سلامت کودکان و رعایت موارد بهداشتی درباره آنان از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه چرخه انتقال ویروس را که در بسیاری موارد کودکان عامل آن‌اند، می‌شکند و دوم اینکه سلامتی کودکان تضمین می‌شود.

سویه دلتای ویروس کرونا همانگونه که متخصصان ایران و جهان بارها هشدار داده‌اند، مبتلایان جدید خود را از میان کودکان نیز انتخاب می‌کند. چندی پیش رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مفید تهران از پر شدن تخت‌های بخش‌ کودکان بیمارستان‌ها خبر داد و گفت که ۷۷ کودک بر اثر ابتلا به کرونا جان‌ باخته‌اند.

متخصصان می‌گویند برای حفظ امنیت کودکان و مراقبت از آنان در مقابل ویروس کرونا، بزرگ‌ترها باید حتی در خانه هم دستورهای بهداشتی مثل زدن ماسک را رعایت کنند.