افغانستان: چین به طالبان فشار بیاورد تا جنگ و خشونت‌ها را متوقف کند و آتش‌بس را بپذیرد

چهارشنبه ۶ مرداد؛ هیئت مذاکره‌کننده طالبان در سفری رسمی به چین رفته است

هیئت طالبان در نشست صلح دوحه، ۱۸ ژوییه ۲۰۲۱ - KARIM JAAFAR / AFP

دولت افغانستان از چین خواسته است تا در دیدار با هیئت مذاکره‌کننده طالبان به آنان فشار بیاورد تا از ادامه جنگ و خشونت‌ها در افغانستان دست بکشند و به آتش‌بس تن دهند و  روابطشان با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و جهانی را قطع کنند.

دکتر نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر، امروز (چهارشنبه،۶ مرداد) در اطلاعیه‌ای  از سفر رسمی هیئت طالبان به چین خبر داد. در این اطلاعیه خبری آمده است که ملا برادر آخوند، معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی به همراه با ۹ تن دیگر (از اعضای طالبان)، به دعوت رسمی چین برای یک سفر دو روزه به این کشور رفته و قرار است با مقام‌های چینی در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی و روند صلح بحث و گفت‌وگو کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار سفر هیئت طالبان به چین، وزارت خارجه افغانستان در خبرنامه‌ای اعلام کرد که دولت چین قبلا آنان را در جریان این موضوع گذاشته است. این وزارتخانه هدف از سفر هیئت طالبان به چین را نگرانی دولت چین از وضعیت امنیتی افغانستان، حضور جنگجویان و تروریست‌های خارجی در کنار طالبان و حمایت چین از روند صلح بین‌افغانی عنوان و اعلام کرد که قرار است موضوع‌های یاد شده با هیئت طالبان در میان گذاشته شود.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که دولت چین از هیئت طالبان خواسته است به یک راه‌حل سیاسی تن دهد و روابط خود با تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را قطع کند.

وزارت خارجه افغانستان در عین حال از دولت چین خواست با توجه به وجود تهدیدات مشترک امنیتی و منافع مشترک سیاسی و اقتصادی دو کشور، در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای و اعمال فشارهای بین‌المللی بر طالبان به منظور قطع خشونت‌ها، برقراری آتش‌بس، تامین صلح و پایان دادن به حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان، نقش موثری ایفا کند.