تبلیغات گسترده ایران و روسیه به نفع طالبان

جمهوری اسلامی اقدام به تهیه آهنگ های حماسی به نفع طالبان می‌کند

در دو سه روز گذشته، شبکه‌های اجتماعی مربوط به افغانستان و ایران، به طور گسترده آهنگی حماسی را باز نشر می‌کنند که چهره تقدیس شده‌ای از طالبان را بازنمایی می‌کند. این آهنگ حماسی سر و صدای زیادی به راه انداخته و تعدادی از چهره‌های سیاسی و مدنی افغانستان و ایران نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و از چهره‌های سیاسی مطرح افغانستان در صفحه توییترش نوشته است: «اين بار افغان‌ها با منطقه تصفيه حساب خواهند كرد! اگر ما آتش گرفتيم، اين بار آتش را به خانه آتش‌افروزان خواهيم برد! افغان‌ها نمی‌توانند تا ابد قربانى تروريزم باشند! اين بار افغان‌ها بايد به تنهايى قربانى نشوند! يا افغانستان از اين آتش نجات يابد و يا ديگران هم با ما خواهند سوخت.»

شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، نیز در فیس‌بوکش نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران در یک چرخش جدید، قباحت‌زدایی از طالبان را شروع و اکنون در صدد قداست‌بخشی برای طالبان می‌باشد. در روزهای اخیر ترانه‌های حماسی از سوی نهادهای فرهنگی ایران تهیه شده که رهبران جنگی این گروه را در جایگاه منجی بشریت قرار داده است.»

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به‌دنبال نشر این کلیپ ویدیویی در توییتر و فیس‌بوک، واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. با این حال، شماری از کاربران در توییتر، انتساب این ویدیو به جمهوری اسلامی ایران را رد کرده‌اند. آنان نوشته‌اند که این ویدیو توسط عبدالله اکبری تهیه شده و شعر آن نیز توسط راشد مبارز ساخته شده است. عبدالله اکبری فرزند غلام یحیی اکبری از مخالفان سرسخت دولت افغانستان بود. او در اواسط دهه هشتاد در حالی که رئیس یکی از نهادهای دولتی در هرات بود، ناگهان از دولت روی برتافت و با طالبان همسو شد.

گفته می‌شود تعداد زیادی از مشاوران سپاه پاسدران همراه غلام یحیی اکبری بوده‌اند. زمانی که یحیی اکبری، که به یحیی سیاوشانی مشهور است، در یک عملیات مشترک نیرو های خارجی و داخلی به قتل رسید، جمهوری اسلامی با یک ترفند جالب توجه این مشاوران سپاه را که در هرات گیر کرده بودند، به ایران برد. جمهوری اسلامی، ناگهان برای دو سه روز دروازه مرزی خود در اسلام قلعه را به روی مردم باز کرد، به‌گونه‌ای که هر کس می‌توانست بدون داشتن گذرنامه وارد ایران شود. به این ترتیب، جمهوری اسلامی توانست نیروهای سپاه را دوباره از افغانستان بیرون بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر میرسد استفاده از نام عبدالله اکبری و راشد مبارز بیشتر پوششی باشد تا چهره جمهوری اسلامی  در پس این ترانه آشکار نشود . برای نگارنده که از هرات است و با موسیقی هراتی انس و آشنایی کافی دارد و چند ترانه حماسی نیز برای هرات تهیه کرده، کاملا واضح است که این ترانه بومی هرات نیست . ساختار ترنمی این آهنگ بیشتر شبیه ترانه ها حماسی است که در زمان جنگ ایران و عراق توسط آهنگ سازان دولتی برای رزمندگان ایرانی تهیه میشد . از سوی دیگر ساختار موزیک این آهنگ نیز هراتی نیست . حتی اگر تهیه کننده این آهنگ عبدالله اکبری باشد .

با اطمینان میتوان گفت که این آهنگ در استدیو های جمهوری اسلامی تهیه شده و موزیک آن نیز توسط ترانه سازان جمهوری اسلامی ساخته شده است . این ترانه هیچ رابطه مستقیمی با نوع موسیقی که در افغانستان ساخته میشود ندارد و حتی هیچ رابطه ای با سبک موسیقی خراسانی که در ایران و افغانستان کار میشود نیز ندارد .

به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی و حتی روسیه، گام دیگری برای بازنمایی چهره طالبان برداشته‌اند. پس از اظهار نظرهای جنجالی چهره‌های نزدیک به سپاه در رسانه‌های تصویری این کشور در مورد طالبان که آنان را چهره‌هایی اصلاح شده معرفی می‌کرد، این حرکت جمهوری اسلامی نیز قابل پیش‌بینی بود.

جمهوری اسلامی ایران که با استفاده از این شیوه تهییج احساسات مردم، صدها هزار شهروند این کشور را به کام مرگ در جبهه‌های جنگ ایران و عراق برد، حالا می‌خواهد تا با این شیوه تا حد زیادی طالبان را تطهیر کند.

روسیه نیز در این روزها تلاش‌هایی را برای بازنمایی طالبان آغاز کرده است. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه دولت روسیه در افغانستان، به تازگی گفته است که طالبان با اینکه بخش زیادی از افغانستان را تصرف کرده‌اند ، اما بیشتر تمایل به راه حل سیاسی در افغانستان دارند.

او گفته است شاید امروز طالبان نتوانند شهرهای بزرگ افغانستان را تصرف کنند، اما به زودی قادر به تصرف شهرها حتی کابل خواهند شد.

این‌گونه اظهارنظرها بیشتر به تلاش برای آماده ساختن مردم از لحاظ روانی برای پذیرش طالبان شبیه است.

هم جمهوری اسلامی ایران و هم روسیه متوجه شده‌اند که جنگ تبلیغاتی می‌تواند نقشی مهم‌تر از جنگ فیزیکی برای تصرف مناطق داشته باشد. دولت بارها اعتراف کرده است که طالبان بیشتر مناطق افغانستان را بدون جنگ تصرف کرده‌اند؛ زیرا پیش از آن، تبلیغات گسترده‌ای برای سقوط مناطق شده بود و حتی نیروهای امنیتی نیز آماده تسلیم و واگذاری این مناطق به طالبان شده بودند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه