اولین برد تاریخ بدمینتون ایران در المپیک

ثریا آقایی نخستین زن ایرانی حاضر در مسابقات بدمینتون المپیک است

عکس از دیدار ثریا آقایی با نماینده مالدیو - Pedro PARDO / AFP

ثریا آقایی، بدمینتون باز عضو تیم زنان ایران، در اولین بازی مرحله گروهی بازی‌های المپیک توکیو به مصاف فاطیما عبدالرزاق از مالدیو رفت و توانست در دو ست پیاپی (۲۱ - ۱۴ و ۲۱ - ۷) با نتیجه ۲ بر صفر مسابقه را به سود خود به پایان رساند.

به نوشته ایسنا، آقایی اولین بدمینتون باز زن ایرانی است که توانسته به بازی‌های المپیک توکیو راه یابد. او با پیروزی در نخستین مسابقه خود موفق شد، اولین پیروزی تاریخ بدمینتون ایران در المپیک را نیز رقم بزند.

ثریا آقایی حاجی آقا متولد ۸ بهمن ۱۳۷۴، فارغ‌التحصیل رشته مدیریت ورزش در مقطع کارشناسی است. او از ۱۴ سالگی عضو تیم ملی نوجوانان شد و هم اکنون تنها نماینده زن ایرانی در این رشته محسوب می‌شود.

راهیابی او به المپیک با اتفاقات غیرمنتظره‌ای همراه بود. او که به دلیل مصدومیت و وضعیت کرونا بسیاری از مسابقات را از دست داده بود، در فاصله ۲۷ روز تا المپیک توانست جواز حضور در بازی‌ها کسب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرح نحوه کسب سهمیه المپیک به گفته فریبا مددی، نایب رئیس فدراسیون بدمینتون چنین است: «ثریا مددی در لیست ذخیره‌ها برای کسب سهمیه المپیک نفر دوم بود. بازیکن فنلاند که در لیست اصلی قرار داشت، انصراف داد بنابراین از لیست انفرادی خارج شد. در لیست ذخیره، نماینده مصر بالاتر از ثریا قرار داشت که او در میکس و دوبل سهمیه قاره آفریقا را گرفته بود و طبق مقررات هر بازیکن فقط در دو رویداد می‌تواند شرکت کند بنابراین او نیز میکس و دوبل را انتخاب کرد و از لیست انفرادی خارج شد. به این ترتیب فدراسیون جهانی بدمینتون در ایمیلی به ما اعلام کرد که ثریا آقایی توانسته است به المپیک توکیو راه پیدا کند.»

در کارنامه آقایی، مقام سوم انفرادی در مسابقات بین المللی قزاقستان، مقام سوم انفرادی در مسابقات بین المللی مغولستان و مقام اول دوبل و مقام سوم انفرادی در مسابقات بین المللی عراق به چشم می خورد.

بیشتر از ورزش