هشدار درباره کمبود شدید دام در شش ماه آینده 

دامداران به دلیل ناتوانی در تامین علوفه، دام‌های خود را زودتر از موعد به کشتارگاه می‌فرستند

کشتار بره‌ها و دام‌های مولد، کمبود شدید دام را در سه تا شش ماه آینده در پی دارد - ایران‌آنلاین

دامداران برای تامین نهاده‌های دامی خود با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در حالی که محموله‌های بسیاری از نهاده‌های دامی در بندرهای کشور انبار شده‌ و در انتظار ترخیص‌اند. 

ناپایداری‌ بهای ارز، کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات حمل‌و‌نقل، فقدان ارز دولتی برای تامین علوفه از بازار آزاد و خشکسالی دست به دست هم داده‌ و شرایطی را ایجاد کرده‌ که بسیاری از دامداران مجبور شده‌اند برای جلوگیری از تلف شدن دام‌های خود، آن‌ها را زودتر از وقت روانه کشتارگاه‌ کنند. وضعیتی که به گفته فعالان حوزه دام در کشور ممکن است تا شش ماه آینده به کمبود گوشت قرمز منتهی شود.

«کشتار بره‌ها و دام‌های مولد، کمبود شدید دام را در سه تا شش ماه آینده در پی دارد»؛ این خبر را مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران، اعلام کرد و گفت که خشکسالی به فقر شدید مراتع و کمبود علوفه منجر شده و این مسئله در کنار گرانی نهاده‌های دامی، تامین خوراک برای دام‌ها را بسیار دشوار کرده است. 

آن‌گونه که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران می‌گوید، قیمت تمام شده تولید دام با قیمت عرضه آن متناسب نیست. چرا که به گفته او، قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده ۸۰ هزار تومان است ولی در حال حاضر حداکثر قیمتی که گوسفند را از دامداران می‌خرند، کیلویی ۵٠ هزار تومان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عالی با اشاره به اینکه کشتار گسترده بره‌ها و دام‌های مولد باعث شده است که در حال حاضر عرضه دام مناسب باشد، به خبرگزاری مهر گفت: «در سه تا شش ماه آینده ما در این زمینه به مشکل برمی‌خوریم و با کمبود شدید مواجه خواهیم شد.»

کشتار زودهنگام دام‌ها به علت کمبود نهاده‌های دامی موضوعی است که پیش‌تر منصور پوریان، رئیس‌ شورای تامین دام کشور، نیز درباره آن هشدار داده بود. او در هفته‌های آخر خرداد امسال با اشاره به اینکه تولیدکنندگان برای تامین علوفه و نگهداری دام شرایط سختی دارند، به خبرگزاری ایرنا گفت: «مسائل خشکسالی و کمبود علوفه فشار حداکثری روی دامداران دارد بنابراین تولیدکننده تلاش می‌کند برای رفع این معضل دام خود را زودهنگام روانه کشتارگاه‌ها کند.»

رئیس شورای تامین دام گفت: «اکنون بره شیری یا بره تازه از شیر گرفته شده به کشتارگاه فرستاده می‌شود؛ در حالی‌ که بره باید پس از شیرخوارگی به فرایند پرواربندی وارد شود تا به وزن ۳۶ کیلوگرم گوشت برسد.» 

پوریان هم در گفت‌وگوی خود ادامه این روند را نگران‌کننده توصیف کرد، چرا که به گفته او ممکن‌ است در ماه‌های آتی با کمبود تولید روبه‌رو شویم. رئیس شورای تامین دام، کاهش مصرف داخلی و پایین بودن قدرت خرید مردم را یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان دام دانست. به‌ طوری‌ که به گفته او در پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد واحدهای پرمصرف گوشت قرمز تعطیل بوده‌اند. 

در حالی‌ که دامداران و فعالان این حوزه همواره از چالش‌های پیش روی خود در تامین نهاده‌های دامی گلایه دارند و از دولت به دلیل تاخیر در تامین ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی انتقاد می‌کنند، وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده‌ است که در تامین نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد. 

روز ۲۷ تیر، محمدمهدی نهاوندی، رئیس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، به خبرگزاری مهر گفت: «واردکنندگان از اواخر اسفند ۹۹ تا اواخر خرداد ۱۴۰۰ و قبل از تخصیص ارز، حدود۱۵۰میلیون یورو نهاده دامی به وزارت جهاد تحویل داده‌اند اما تامین ارز آن بلاتکلیف مانده است.» 

پوریان، مشکل صنعت دامداری را کمبود نقدینگی و علوفه می‌داند و مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، ضمن انتقاد از دولت، که به گفته او «کاری انجام نمی‌دهد» بر این باور است که راهکار بیرون آمدن از این مشکل، «بیدار شدن دولت‌مردان از خواب» است.