الکاظمی: عراق هنوز از ایالات متحده درخواست آموزش و کمک اطلاعاتی دارد

در پی کشته‌شدن قاسم سلیمانی، نیروهای شیعه وابسته به این فشار زیادی را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق وارد کرده‌اند

شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق هستند - STEFANIE LOOS / AFP / POOL

نخست وزیر عراق گفت کشورش دیگر به نیروهای جنگی آمریکایی برای جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) احتیاج ندارد، اما تمدید بازه زمانی حضور رسمی آنها در عراق، به نتیجه مذاکرات این هفته با مقامات آمریکایی بستگی دارد.

مصطفی الکاظمی در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که عراق هنوز از ایالات متحده درخواست آموزش و کمک اطلاعاتی دارد. با این حال وی افزود: «دیگر نیازی به نیروهای نظامی خارجی در خاک عراق نیست. نیروهای امنیتی و ارتش عراق قادر به دفاع از کشور بدون نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده هستند.»

ایالات متحده و عراق در ماه آوریل توافق کردند که تغییر نقش ایالات متحده برای آموزش و مشاوره، به معنای پایان یافتن مأموریت جنگی ایالات متحده است. اما آنها هنوز یک جدول زمانی برای تکمیل آن در نظر نگرفته‌اند. انتظار می‌رود در جلسه روز دوشنبه در کاخ سفید، رهبران دو کشور یک جدول زمانی را برای این انتقال مأموریت مشخص کنند. احتمال داده شده که این تغییر تا پایان سال جاری صورت گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکاظمی با فشار قابل توجهی از طرف احزاب سیاسی شیعه برای اعلام جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی روبرو شده است. حملات موشکی به مواضع نیروهای آمریکایی و هواپیماهای بدون سرنشین نیز فشارها بر دولت را افزایش داده‌اند.

گفته می‌شود که این حملات توسط گروه‌های شبه‌نظامی عراقی همسو با ایران انجام می‌شوند. در این شرایط اعلامیه‌ای مبنی بر خروج نیروهای نظامی ممکن است برای جلب نظر احزاب شیعه باشد، اما تأثیر چندانی در زمین نخواهد داشت.

کشته‌شدن قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس، ضربه سنگینی به حکومت ایران و نیروهای تحت امرش بود. از آن زمان فشار برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق افزایش یافته است.

به گفته فؤاد حسین، وزیر امور خارجه، پنتاگون در ماه نوامبر تعداد سربازان آمریکایی را به ۲۵۰۰ نفر کاهش داد که این به معنای پایان مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف است. با این حال نیروهای شیعه نزدیک به ایران، حتی مخالف حضور مشاورانی هستند که ممکن است به‌عنوان بخشی از نیروهای ائتلاف باقی بمانند و به آن اعتراض دارند.

اعزام نیروهای آمریکایی برای آموزش و مشاوره نیروهای عراقی توسط ایالات متحده بر اساس تصمیم باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این اقدام در پاسخ به اشغال بخش وسیعی از مناطق غربی و شمالی عراق توسط گروه دولت اسلامی (داعش) صورت گرفت که به نظر می‌رسید امنیت بغداد را نیز تهدید می‌کند. اوباما، هشت سال پس از حمله آمریکا، در سال ۲۰۱۱ نیروهای آمریکایی را کاملاً از عراق خارج کرده بود.

بیشتر از جهان