آمریکا مترجمان افغان را به کشور سوم انتقال می‌دهد

انتظار می‌رود این مترجمان ابتدا به ازبکستان یا کشور دیگری در آسیای میانه منتقل شوند

مترجمان افغان شانه به شانه با نیروهای آمریکایی کار کرده‌اند -JOHN D MCHUGH / AFP

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، می‌گوید دولت آمریکا تصمیم گرفته است که مترجمان و کارمندان محلی افغان نیروهای آمریکایی را به کشور سوم انتقال دهد تا روند دریافت روادید آمریکا را سپری کنند.

بیش از ۱۸ هزار نفر که در دو دهه گذشته با نمایندگی‌های سیاسی و نظامیان آمریکایی در افغانستان کار کرده‌اند، از بیم بازگشت طالبان خواهان ترک کشور و پناه گرفتن در آمریکا هستند.

خانم ساکی روز گذشته (جمعه ۲ ماه ژوئیه) در نشست خبری در کاخ سفید گفت که مترجمان و آنانی که در جریان جنگ افغانستان به نیروهای آمریکایی کمک کرده‌اند، به کشور سومی خارج از افغانستان منتقل خواهند شد تا درخواست‌های ویزای آمریکا برای آن‌ها بررسی شود.

این سخنگوی کاخ سفید توضیح نداده است که منظور از کشور سوم کجا است، اما براساس گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا در حال گفت‌وگو با ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان است تا پرونده‌های مترجمان در این کشورها یا چند کشور در آسیای میانه بررسی شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیروز با وزیران خارجه تاجیکستان و ازبکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید می‌گوید انتظار می‌رود روند خروج نیروهای آمریکایی تا پایان ماه اوت سال جاری میلادی (۲۰۲۱) تکمیل شود. آمریکا نیمی از نیروهای باقی‌مانده خود در افغانستان را خارج کرده است و اکنون اندکی بیش از هزار نفر از نیروهایش در این کشور حضور دارند. روز گذشته،جمعه، پایگاه نظامی بگرام که قلب تپنده فعالیت نظامی آمریکا در بیست سال گذشته در افغانستان بوده است، تخلیه و مدیریت آن به نیروهای افغان واگذار شد.

شمار مترجمان و همکاران افغان نظامیان آمریکایی به ۱۸ هزار نفر می‌رسد و در ولایت‌های مختلف افغانستان زندگی می‌کنند. آن‌ها ادعا می‌کنند که در آستانه خروج نظامیان آمریکایی با خطرهای جدی جانی رو‌به‌رو هستند.

چهارم ماه ژوئن، بیست عضو کنگره آمریکا در نامه‌‌‌ای سرگشاده به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند تا برای خارج کردن بیش از ۱۸ هزار مترجم افغان و خانواده‌هایشان که برای رفتن به آمریکا درخواست روادید داده‌اند اقدام فوری انجام دهد. 

جو بایدن هفته گذشته در حاشیه نشست خبری به خبرنگاران گفت که افرادی که به آمریکا کمک کرده‌اند، رها نخواهند شد.

بررسی هر پرونده مهاجرت حدود ۸۰۰ روز طول خواهد کشید و این در حالی است که آمریکا در نظر دارد تا کمتر از ۶۰ روز دیگر تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

در بریتانیا نیز بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به نهادهای مختلف دستور داده است که روند انتقال مترجمان افغان را که برای نظامیان بریتانیایی کار کرده‌اند، سرعت بخشد. انتظار می‌رود سه هزار مترجم افغان و خانواده‌هایشان به زودی به بریتانیا منتقل شوند.

بیشتر از جهان