ردپای کرونای مزمن در خون می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند

عوارض کووید بلندمدت از خستگی مفرط گرفته تا ناتوانی در تمرکز ذهنی و لطمه به اندام‌های بدن متفاوت است

سیتوکین‌ها را احتمالا می‌توان تا ماه‌ها -و بالقوه سال‌هاـ  پس از ابتلا به عفونت ردیابی کرد- Tolga AKMEN / AFP

دولت بریتانیا روی برنامه‌های پژوهشی متعددی برای تحقیق در مورد کووید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کند. عوارض کووید بلندمدت تا ماه‌ها پس از ابتلای فرد به ویروس کرونا ادامه می‌یابد.

هدف این پروژه‌ها که بودجه‌ای در حدود ۲۰ میلیون پوند به آن اختصاص داده شده است، شناخت بیشتر کووید بلندمدت، یافتن راه‌های درمان آن و مراقبت از مبتلایان است.

کارشناسان می‌گویند که عوارض کووید بلندمدت از خستگی مفرط گرفته تا ناتوانی در تمرکز ذهنی و لطمه به اندام‌های بدن متفاوت است. 

نیک لوُموان، رئیس کمیته بودجه پژوهش‌های کووید بلندمدت وابسته به موسسه ملی تحقیقات بهداشتی، می‌گوید: «این بسته پژوهشی برای اشخاصی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ به مشکلات ادامه‌دار در سلامتی  دچار شده‌اند، امیدبخش است.»

یک تیم پژوهشی در دانشگاه کمبریج روی تولید سلول‌های دفاعی موسوم به «تی» برای تشخیص کووید (بلندمدت) پس از ابتلا به بیماری، تمرکز خواهند کرد. این پروژه همچنین بیماران مبتلا به کووید بلندمدت را زیر نظر خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مارک ویلز از بخش پزشکی که یکی از روسای تیم پژوهشی است، می گوید: «ما باید راه مطمئن و بی‌طرفانه‌ای برای تشخیص اینکه آیا فردی به کووید-۱۹ مبتلا بوده است یا نه، بیابیم. پادتن یکی از نشانه‌های آن است؛ اما همه بیماران (مبتلا به کووید-۱۹) در مواجهه با (ویروس) پادتن قوی تولید نمی‌کنند و پادتن‌هایشان در طول زمان از میان می‌رود و قابل ردگیری نیست. ما سیتوکینی (گروهی از سلول‌های پروتئینی محلول در آب که با ترکیبی از یاخته‌های گوناگون در واکنش به تحریک و برای ارتباطات میان‌سلولی عمل می‌کنند) کشف کرده‌ایم که در واکنش به عفونت سلول‌های تی تولید می‌کنند. این سیتوکین‌ها را احتمالا می‌توان تا ماه‌ها -و بالقوه سال‌هاـ  پس از ابتلا به عفونت ردیابی کرد. تصور ما این است که این پدیده می‌تواند برای افرادی که بیماریشان در هنگام ابتلا تشخیص داده نشده است، راه قابل اتکایی باشد.» 

پژوهش دیگری در یونیورسیتی کالج لندن روی بیش از چهار هزارو ۵۰۰ مبتلا به کووید بلندمدت تحقیق می‌کند تا در یک چارچوب زمانی سه ماهه تاثیر داروهای درمانی موجود روی عوارض، سلامت روان و توانایی آن‌ها برای بازگشت به کار را بسنجند. 

این تیم همچنین عملکرد آزمایش ام‌آر‌آی را برای تشخیص لطمه به اندام‌های داخلی بررسی می‌کند.

هم‌زمان با آن، تحقیقات دیگری در دانشگاه کاردیف این نظریه را  بررسی می‌کند که آیا عوارض کووید بلندمدت در نتیجه سیستم ایمنی بیش از حد فعال ایجاد می‌شود یا پیامد سیستم ایمنی بیش از حد ناتوان است. پژوهشگران دانشگاه‌های لیدز، آکسفورد و گلاسکو نیز روی بهترین نحوه مراقبت (از بیماران مبتلا به کووید بلندمدت)، علل نفس تنگی و پیامد چاقی مفرط در میان اینگونه بیماران تحقیق خواهند کرد.

پیش‌تر دولت اعلام کرده بود که یک بودجه ۱۰۰ میلون پوندی را به خدمات مربوط به بیماران مبتلا به کووید بلندمدت اختصاص می‌دهد. تاکنون ۸۰ مرکز ارزیابی خدمات به اینگونه بیماران در انگلستان (بخشی از بریتانیا) ایجاد شده است.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید: «این پژوهش جدید برای بهبود نحوه تشخیص و درمان بسیار لازم است و زندگی افرادی را که با عوارض بلندمدت ویروس دست به گریبان‌اند، عوض می‌کند.»

© The Independent