آزمون یک دقیقه‌ای کرونا در سنگاپور تایید شد

«آزمایش تنفس ما نیازی به داخل شدن در بدن ندارد»

 آزمایش‌ها با شرکت ۱۸۰ بیمار نشان داده است که این روش تا ۹۰ درصد دقت عمل دارد-REUTERS/Chen Lin/File Photo

یک آزمایش جدید کووید‌- ۱۹ که نتیجه آن در مدت‌زمان یک دقیقه مشخص می‌شود موقتا از طرف دولت سنگاپور که با بالاگرفتن موارد ابتلا دست‌به‌گریبان است، تایید شده است.

این آزمایش که در موسسه «برِتانیکس» وابسته به دانشگاه ملی سنگاپور (ان‌یواس) تولید شده، از طرف کارکنان تعلیم‌دیده انجام می‌شود اما به آموزش پزشکی یا روندهای آزمایشگاهی نیازی ندارد.

دانشگاه سنگاپور می‌گوید این آزمایش‌ها ترکیبات طبیعی فرار (وی‌اوُسی) تولیدشده از فعل‌وانفعالات سلول‌های انسانی را که در نفس انسان موجود است ردیابی می‌کند.

تغییر در این ترکیب با شاخص‌های بیماری‌های شبیه به کووید‌- ۱۹ اندازه‌گیری می‌شود زیرا مختصات نفس یک فرد سالم با ترکیبات شیمیایی نفس یک بیمار متفاوت است.

در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، فرد مورد نظر باید مورد آزمایش ترشحات گلو و بینی (پی‌سی‌آر) مخصوص کووید‌- ۱۹ قرار بگیرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جیا ژونان، مدیر موسسه «برتانیکس»، می‌گوید: «آزمایش تنفس ما نیازی به داخل شدن در بدن ندارد. فرد آزمایش‌شونده تنها داخل یک کیت "یک‌بار مصرف" نفس می‌کشد که هیچگونه ناراحتی‌ای ایجاد نمی‌کند.»

دکتر جیا گفت که احتمال گسترش عفونت در این آزمایش بعید است زیرا دهانه آن دریچه‌ای یک‌سویه است که بزاق در آن مسدود شده و از نفوذ آن یا نفس فرد به داخل دستگاه آزمایش جلوگیری می‌‌کند.

دانشگاه ملی سنگاپور در یک اعلامیه مطبوعاتی گفت موسسه برتانیکس اکنون با وزارت بهداشت این کشور در برنامه آزمایشی «تواس چک پوینت» برای تست تنفس مسافرانی که وارد سنگاپور می‌شوند، همکاری می‌کند.  

آزمایش تنفس با دستگاه‌های جدید در کنار آزمایش‌های اجباری و معمول آنتی‌ژن کووید‌- ۱۹ صورت می‌گیرد.

تاکنون آزمایش‌های برتانیکس از ماه ژوئن ۲۰۲۰ تا آوریل (۲۰۲۱) در سه محل ـ دو محل در سنگاپور و یک محل در دوبی ـ انجام شده است. سال گذشته (۲۰۲۰) مقام‌های دانشگاه سنگاپور گفتند این آزمایش‌ها در برنامه‌های پژوهشی این کشور با شرکت ۱۸۰ بیمار نشان داده است که تا ۹۰ درصد دقت عمل دارد.

سنگاپور در هفته‌های اخیر محدودیت‌های مرتبط با کنترل کووید را به منظور مبارزه با افزایش موارد ابتلا در برخی نواحی کشور سختگیرانه‌تر کرده و طرح لغو قرنطینه برای مسافران هنگ‌کنگ را به تعویق انداخته است. سنگاپور که پیشتر به دلیل واکنش موثرش علیه کووید‌- ۱۹ تحسین شده بود، می‌گوید به منظور جلوگیری از گسترش ویروس آزمایش‌ها و نظارت‌های بیشتری در نظر خواهد گرفت.

 

© The Independent