صبحانه کاری جو بایدن با شاه اردن در کاخ سفید

ملک عبدالله، نخستین رهبر خاورمیانه است که با جو بایدن دیدار می‌کند

این اولین دیدار رو در روی بایدن با یکی از رهبران خاورمیانه بود- POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز دوشنبه ،۱۹ ژوییه، در کاخ سفید با ملک عبدالله، پادشاه اردن، ملاقات کرد. این نخستین دیدار حضوری رئیس‌جمهوری آمریکا با یکی از رهبران خاورمیانه است. جو بایدن و ملک عبدالله در نشست روز دوشنبه، درباره مسائل خاورمیانه با هم گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، ملک عبدالله که در ماه آوریل امسال به دلیل کودتای ناموفق برادر ناتنی و برخی از نزدیکان خاندان سلطنتی، با چالش اقتدار روبه‌رو شده بود، در ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا به او اطمینان داد که برای حل مشکلات خاورمیانه می‌تواند روی کمک او و کشورش حساب کند.

جو بایدن نیز در نشست خبری، ملک عبدالله را یک «دوست خوب، وفادار و با لیاقت» دانست و گفت که آمریکا همیشه از این کشور حمایت می‌کند. او همچنین افزود که مایل بوده است تحولات خاورمیانه را از زبان شاه اردن بشنود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این دیدار رهبران دو کشور آمریکا و اردن درباره بحران انسانی در سوریه نیز گفت‌وگو کردند. پایان تنش و درگیری در فلسطین و اسرائیل نیز موضوع دیگر صحبت‌های آن‌ها بود و بایدن اعلام کرد که از راه‌حل‌های پیشنهادی برای صلح حمایت خواهد کرد.

کاخ سفید همچنین در اطلاعیه‌ای از تحویل بیش از ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به اردن، به نشانه قدردانی و تمجید جو بایدن از نقش مهم این کشور در ثبات منطقه، خبر داد.

مقام‌های آمریکایی اردن را  کشوری معتدل و عمل‌گرا می‌دانند که برای پایان دادن به درگیری‌ها و تنش‌ها همواره پادرمیانی کرده است.

ملک عبدالله نخستین رهبر خاورمیانه است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن تاکنون با او در یک صبحانه کاری دیدار کرده است.
قرار است در روز ۲۶ ژوییه (۲۰۲۱) مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دومین مقام از خاورمیانه، به واشنگتن سفر کند.
مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ملاقات نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل و بایدن در آینده نزدیک‌اند.

بیشتر از جهان