مقابله با «نفوذ ایران» در نشست مشترک سران عراق، مصر و اردن

نخستین سفر رسمی رئیس دولت مصر به عراق در ۳۰ سال اخیر

از سمت راست: نخست‌وزیر عراق، رئیس‌جمهور مصر، رئیس‌جمهور عراق و پادشاه اردن-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

نخست‌وزیر عراق، رئیس‌جمهور مصر و پادشاه اردن در پایان نشست مشترک خود در روز یکشنبه از تقویت همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای خبر دادند.

مصطفی الکاظمی، عبدالفتاح السیسی و ملک عبدالله دوم در این نشست طیفی از موضوعات از تجارت تا بحران‌های منطقه‌ را بررسی کردند.

این نخستین سفر رسمی رئیس دولت مصر به عراق در ۳۰ سال اخیر به‌شمار می‌رود. روابط مصر و عراق پس از حمله صدام‌حسین به کویت در سال‌های ۱۹۹۰ رو به سردی گرایید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شینهوا، یکی از بخش‌های این همکاری‌ها مربوط به تقویت منابع انرژی در عراق شامل برق، نفت و گاز است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش‌تر درباره این نشست گزارش داده بود که هدف آن مقابله با «نفوذ ایران» است و آمریکا نیز از این رویکرد استقبال می‌کند. عراق تا امروز به طور ویژه به واردات برق و گاز از ایران وابسته بوده است و همکاری گسترده با این کشور در زمینه انرژی می‌تواند بر کاهش وابستگی عراق به برق و گاز ایران تاثیرگذار باشد.

وزیر امور خارجه اردن در پایان این نشست تاکید کرد که عراق باید از مداخله منطقه‌ای در امان باشد. به گزارش آسوشیتدپرس، این اشاره‌ای به نفوذ گسترده جمهوری اسلامی در عراق است.

عراق با هدف تقویت نقش خود در منطقه و کاهش تنش‌ها، میزبانی چند دور مذاکره بین ایران و عربستان سعودی با هدف حل مساله یمن را بر عهده داشته است.

دولت بایدن ساعاتی پس از نشست بغداد بین سران عراق، اردن و مصر، منافع نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد. دلیل این اقدام مشارکت گروه‌های شبه‌نظامی در حمله هواپیما‌های بدون سرنشین به نیروها و تاسیسات آمریکا در عراق اعلام شد.

بیشتر از جهان