برق شبانه؛ راهکار دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت سیمان و میل‌گرد

با توجه به وضعیت فعلی ایران، امکان سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق دور از ذهن به نظر می‌رسد

قطعی برق صنایع فولاد و سیمان باعث افزایش قیمت میل‌گرد و سیمان در بازار شده است - عکس از اعتماد آنلاین

در پی خاموشی‌های اخیر در سراسر کشور، دولت با قطع برق صنایع، تلاش کرد برق خانگی را تأمین کند. این موضوع اما باعث کاهش تولید فولاد و سیمان و در نتیجه افزایش این محصلات در بازار شده است. حال رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری از اختصاص برق شبانه به صنایع سیمان و فولاد خبر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی با اشاره به موقتی بودن قطعی برق صنایع افزود، چهارشنبه هفته گذشته در دولت تصمیم گرفته شد که به برخی صنایع اجازه داده شود شب تا صبح فعالیت داشته باشند که سیمان و فولاد هم جزء آن است.

در همین رابطه، فارس به نقل از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت «برق بخشی از صنعت قطع شد و به سمت بخش خانگی آمد؛ البته ما مشکلاتی در بخش سیمان و میل‌گرد پیدا کردیم که با دادن برق شبانه این مشکلات نیز حل می‌شود.»

پیش‌تر، یکی از تولیدکنندگان سیمان در گفتگو با تسنیم اظهار داشت قطع گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان باعث شده که کارخانه‌ها حدود سی درصد تولید خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است.

پس از آنکه وزارت نیرو نتوانست برق مورد نیاز مصرف خانگی را تأمین کند، دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی با ابلاغ مصوبه‌ای خواهان قطع برق صنایع فولاد و سیمان و اختصاص آن به برق خانگی شد. این موضوع موجب به کاهش تولید و به‌تبع آن افزایش قیمت در بازار شد.

این موضوع خسارت‌های فراوانی برای صنایع به همراه داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عطاالله معروف خانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، روز شنبه ۲۶ تیر در گفت‌وگویی با اقتصاد آنلاین ضمن انتقاد از وزارت نیرو گفت شرکت برق منطقه‌ای بدون اعلام قبلی و بدون هماهنگی برق را قطع و با جان بسیاری از کارکنان شرکت‌ها بازی کرده است.

او تاکید کرد این اقدام برای ۵ نفر از کارکنان این شرکت در هنگام حمل پاتیل مذاب توسط جرثقیل سقفی خطر جانی به همراه داشته که خوشبختانه به خیر گذشته است.

آمار گوناگونی در مورد ظرفیت نیروگاهی در ایران ارائه می‌شود. گزارش‌های رسمی وزارت نیرو و همچنین سخنان دولتمردان از وجود ظرفیت بالای ۸۵ هزار مگاواتی تولید برق کشور خبر می‌دهند اما در عمل، تولید برق کشور در هفته‌های گذشته به‌سختی به ۵۶ هزار مگاوات رسید. در عین حال، این روزها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از گرمای بی‌سابقه هوا، ایران با حدود ۱۱۰۰۰ مگاوات کسری در تأمین برق معادل حدود یک‌ششم کل ظرفیت نیروگاهی فعال مواجه شده است. می‌توان گفت دلیل اصلی اختلاف در آمار مربوط به ظرفیت نیروگاهی لحاظ کردن نیروگاه‌های خارج از رده است.

بررسی کارشناسان انرژی نشان می‌دهد با توجه به فرسودگی نیروگاه‌ها و میزان اتلاف انرژی در شبکه انتقال برق، وزارت نیرو برای نوسازی شبکه باید سالانه ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. با توجه به این‌که در سال‌های گذشته در چارجوب برنامه ششم، سالانه ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید احداث نشده است، باید در سال جاری حداقل ۱۵ هزار مگاوات به ظرفیت شبکه افزوده شود؛ در غیر این صورت، قطعی برق در سال‌های آینده تداوم خواهد یافت.

با توجه به وضعیت اقتصادی ایران، امکان این میزان سرمایه‌گذاری در صنعت برق دور از ذهن به نظر می‌رسد. توافق احتمالی ایران و آمریکا می‌تواند شرایط جذب سرمایه خارجی را در میان‌مدت فراهم کند، هرچند توافق احتمالی با چالش‌های خاص خود روبه‌روست.

بیشتر از اقتصاد