«تکلم» دوباره مرد فلج پس از ۱۵ سال، با پیوند بی‌سابقه مغز و انتقال افکار

برای اولین بار است که بیمار تنها با فکر کردن به یک واژه،‌ آن را ادا کند

ستیون هاکینگ، فیزیکدان بزرگ بریتانیایی که به بیماری ای‌ال‌اس مبتلا بود، از طریق حرکات چشم و عضلات صورت منظورش را به کامپیوتر مخصوصش منتقل می‌کرد -- LEON NEAL / AFP

پژوهشگرانی از کالیفرنیا می‌گویند عمل جراحی آزمایشی پیوند مغز که پیام‌های مغز را به واژه تبدیل می‌کند با موفقیت انجام شده است.

این موفقیت گام بزرگی در راه پدید آوردن فناوری‌هایی است که به ارتباط فکری انسان‌ها کمک می‌کند و می‌تواند باعث تحول در زندگی کسانی شود که بر اثر بیماری یا آسیب دیدن قدرت تکلم خود را از دست داده‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، محققان دانشگاه کالیفرنیای سانفرانسیسکو این عمل را روی مرد سی و چند ساله‌ای انجام دادند که بیش از ۱۵ سال پیش بر اثر سکته مغزی فلج شده و قدرت تکلم خود را از دست داده بود. این مرد حاضر شد محققان با انجام عمل جراحی تعدادی الکترود به سطح خارجی مغزش وصل کنند و این سازه عصبی را آزمایش کنند.

جزییات این آزمایش در مقاله‌ای در نشریه پزشکی نیو انگلند منتشر شده است. این محققان در ۵۰ جلسه جداگانه از این مرد خواستند تصور کند واژه‌‌هایی را که بر نمایشگری ظاهر می‌شود بلند می‌خواند و هم‌زمان فعالیت مغز وی را ثبت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهشگران بنا به ادعای خود موفق شده‌اند نیمی از واژه‌هایی را که این مرد می‌گفته تشخیص دهند. پس از به کار گرفتن الگوریتمی برای پیش‌بینی واژه‌ها، این مقدار به ۷۶ درصد افزایش یافت.

دکتر ادی چنگ، جراح مغز و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «تا جایی که می‌دانیم این نخستین بار است که انسان موفق شده مستقیما واژه‌های کامل را از روی فعالیت مغز کسی که فلج است و قدرت تکلم ندارد پیاده کند. بدین ترتیب امیدمان برای بازگرداندن قدرت ارتباط به این افراد با دست‌یابی به بخش گفتار طبیعی در مغز بیشتر شده است.»

متخصصان می‌گویند بالا بودن میزان خطا، محدودیت در تعداد واژه‌ها (در این تحقیق ۵۰ کلمه) و زمان‌بر بودن آموزش نظام تشخیص واژه‌هایی که فرد به آن‌ها فکر می‌کند از جمله مواردی است که نشان می‌دهد هنوز راه درازی تا استفاده عملی از این فناوری در دنیای واقعی پیش رو داریم.

اما این آزمایش نشان داد قسمتی از مغز که مختص تکلم است همچنان سال‌ها پس از از دست دادن این توانایی کار می‌کند و می‌توان رایانه را طوری آموزش داد که از روی فعالیت مغز بتواند از واژه‌‌های کامل رمزگشایی کند.

© The Independent