بخشی از اعترافات رهبر عملیات ترور پژوهشگر عراقی پخش شد

در این اعترافات به وابستگی تیم ترور به کتائب حزب‌الله اشاره نشد

روز ۱۶ تیر ۱۳۹۹، هشام الهاشمی، منتقد و پژوهشگر برجسته عراقی در بغداد ترور شد. او از مشاوران غیررسمی دولت عراق برای مقابله در مورد مسائل امنیتی و مقابله با گروه‌های شبهه‌نظامی بود.

شب گذشته تلویزیون دولتی عراق بخشی از اعترافات رهبر عملیات ترور را پخش کرد. احمد الکنعانی ۳۶ ساله با یک لباس بلند قهوه‌ای در این ویدیو نحوه کشتن الهاشمی را شرح داد. او ستوان‌یکم پلیس عراق و شاغل در وزارت کشور بود و ترور را با استفاده از اسلحه سازمانی پلیس انجام داده بود. تیم ترور چهار نفره بوده است. سه نفر دیگر دستگیر نشده‌اند و در گزارش تلویزیون عراق هم به آن شاره‌ای نشد.

اما این تنها بخش ناگفته در اعترافات تلویزیونی ضارب الهاشمی نبود. گفته نشد که الکنعانی چه انگیزه‌ای برای ترور داشته یا فرمان ترور را از چه فرد یا گروهی دریافت کرده است.

پیش‌تر گفته شده بود کتائب حزب‌الله به شرط اشاره نشدن به وابستگی تیم ترور به آن‌ها و صدور فرمان ترور از سوی جمهوری اسلامی ایران حاضر شده الکنعانی را به مقام‌های امنیتی عراق تحویل دهد.

الهاشمی پیش از ترور بارها گفته بود که از سوی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران تهدید شده است. او در پژوهش‌های اخیرش خواستار مقابله همزمان دولت عراق با شبه‌نظامیان افراطی سنی و شبه‌نظامیان شیعه وابسته به جمهوری اسلامی شده بود و استقرار دولت و اقتدار آن را در گرو کنترل این دو تهدید امنیتی دانسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کتائب حزب‌الله از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس در عراق است. فرمانده و موسس این گروه ابومهدی المهندس بود که در ماجرای ترور قاسم سلیمانی به همراه او کشته شد.

این گروه شبه‌نظامی متهم است که در برنامه ریزی و ترور دیگر منتقدان و فعالان مدنی عراقی نیز نقش مستقیم داسته است.

ترور ایهاب الوزنی در اردیبهشت ۱۴۰۰ در شهر کربلا، ترور، احمد عبدالصمد و رهام یعقوب در سال ۱۳۹۸ در شهر بصره و ترور چندین منتقد سرشناس دیگر به این گروه و دیگر گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی نسبت داده شده است.

با آغاز قیام مردمی عراق در مهرماه ۱۳۹۸ که هدف آن اعتراض به فساد دولتی و مداخله خارجی در عراق بود، ترور فعالان سیاسی و مدنی در این کشور نیز شدت گرفته است. افرادی که در این دو سال ترور شده‌اند همگی منتقد و مخالف حضور جمهوری اسلامی در عراق بوده‌اند.