رد ادعای مقام‌های دولتی در خصوص نحوه کشته شدن جوان معترض شادگانی

گزارش اختصاصی ایندیپندنت فارسی از اعتراضات به بی‌آبی در شادگان و کشته شدن مصطفی نعیماوی

بنا به اخبار منتشرشده دست‌کم در ۱۱ شهر استان خوزستان تجمع‌های اعتراضی در خصوص وضعیت بحران آب شکل گرفته است - entekhab

شب گذشته،۲۵ تیرماه، در ادامه اعتراض‌ها به بحران بی‌آبی در شهرهای مختلف استان خوزستان، مصطفی نعیماوی جوان ۲۷ساله ساکن فلاحیه شهرستان شادگان در تجمع اعتراضی با شلیک گلوله کشته شد.

منابع محلی به خبرنگار ایندیپندنت گفته‌اند این جوان بر خلاف ادعای سرپرست فرمانداری شادگان با شلیک مستقیم عوامل حکومت کشته شده است.

امید صبری‌پور، سرپرست فرمانداری شادگان، ساعتی پس از این وقایع در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با تایید کشته شدن این جوان ادعا کرد: «یکی از تجمع‌کنندگان با شلیک از سوی افراد ناشناس و فرصت‌طلب کشته شده و شناسایی عوامل در دست اقدام است و تعدادی در این رابطه بازداشت شده‌اند.»

اما با توجه به پیشینه برخورد با معترضان شادگانی در سال‌های گذشته، همچنین انتشار فیلم‌هایی در روزهای پیش از شلیک مستقیم به سوی مردم معترض به بحران بی‌آبی در استان خوزستان، به نظر نمی‌آید ادعای مسئولان دولتی در خصوص نحوه کشته شدن جوان معترض شادگانی قابل تایید باشد.

اعتراض‌های روز گذشته در شهرستان شادگان به گفته منابع محلی از حدود ساعت ۷ شب در مناطق مرکزی این شهر آغاز شد. اغلب معترضان جوان شعارهایی به زبان عربی در خصوص مساله کم‌آبی و بی‌آبی سر داده‌ بودند.

رزاق از ساکنان شادگان در خصوص وقایع شب گذشته به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفته است: «مانند همه شهرهای خوزستان ما هم به بی‌آبی اعتراض داریم، تالاب پارسال آب داشت اما امسال خشک خشک است و روستاها آب خوردن هم ندارند. دیشب مردم جمع شدند و فقط به نبودن آب و بی‌کاری اعتراض کردند، اما نیروهای انتظامی و بعد بسیج تلاش کردند جوان‌ها را پراکنده کنند و با مردم درگیر شدند.»

رزاق می‌گوید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای ترساندن مردم شلیک کرده‌اند و مصطفی کشته شده است. به گفته رزاق، مصطفی با دوستانش برای اعتراض به وضع آب با فراخوانی که در فضای مجازی منتشر شده بود در این تجمع شرکت کرده بود.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان، اما مدعی است که در خوزستان خبری نیست. او در عین حال گفته است حتی پیش از تنش آبی نزدیک به ۷۰۰ روستا در استان خوزستان به وسیله تانکر آبرسانی شده‌اند. او چند روز پیش مدعی شده بود فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی پیرامون وضعیت تنش آبی و بحران آب در استان خوزستان و خشک شدن تالاب شادگان جعلی است و خواسته بود معترضان محل این فیلم و عکس‌ها را مشخص کنند.

در همین حال چند روز پیش جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی از صدور محرمانه مجوز محیط زیستی طرح انتقال آب معروف به «بهشت آباد» از سرشاخه‌های رود کارون به مناطق مرکزی ایران خبر داد، مساله‌ای که باعث فراخوان گسترده فعالان محیط زیست در استان خوزستان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجرایی شدن طرح انتقال آب بهشت آباد بیش از یک دهه است که با مخالفت گسترده فعالان محیط زیست و مردم استان خوزستان هر بار به تعویق افتاده است.

کارشناسان محیط زیست معتقدند انتقال آب از طریق ۹ سد و تونل در استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و مرکزی از سرشاخه‌های رودخانه کارون در زاگرس به مناطق مرکزی ایران برای مصارف صنعتی و کشت محصولات آب‌بر مانند برنج در دو دهه گذشته در کنار خشکاندن هورالعظیم برای استخراج نفت و رها شدن پساب نیشکر باعث از بین رفتن بخش بزرگی از محیط زیست خوزستان، مشکل ریزگرد، کم‌آبی و بی‌آبی و از بین رفتن کشاورزی شده است. موضوعی که در صورت تداوم باعث می‌شود تا بخش بزرگی از استان غیر قابل سکونت شود.

احمد از ساکنان شادگان در این خصوص می‌گوید: «بیست سال قبل همیشه تالاب شادگان پر آب بود. اینجا مردم با ماهیگیری، کشاورزی و نگهداری از گاومیش و دام زندگی می‌کنند. اما حالا دیگر آب نیست. آب تالاب و رودخانه هر سال کمتر شده تا امسال خشک شده، نخل‌های خرما دارند از بین می‌روند. هم در شهر و هم روستاها مردم آب خوردن ندارند چه برسد به آب برای دام و کشاورزی. مسئولان هم می‌دانند، اما کسی کاری نمی‌کند.»

او به ما درباره حوادث شب گذشته توضیح داد: «چند روز است مردم اعتراض دارند. شیوخ هم با فرمانداری جلسه گذاشتند و با نماینده مجلس صحبت کردند. واقعا در شادگان دیگر نمی‌شود زندگی کرد و مردم فکر می‌کنند عمدا این کار انجام شده تا از اینجا کوچ کنیم. البته خیلی‌ها که امکان مالی داشته‌اند از اینجا رفته‌اند. دیشب هم هیچ‌کدام از مردم عادی اسلحه نداشتند و شلیک نکردند. فقط جوان‌ها با یزله (یا هُوسه نوعی شعر حماسی رایج در جنوب ایران، به خصوص در خوزستان و بوشهر است)  شعار می‌دادند و برای آب اعتراض می‌کردند.»

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته مطالبی مشابه بخشی از صحبت‌های این شهروند شادگانی را طرح کرد و گفته بود نخیلات این شهرستان در خطر نابودی قرار دارند. ناصری‌نژاد پیشتر هم در گفت‌وگوی دیگری تاکید کرده بود که در صورت ادامه این روند شادگان و روستاهای تابع آن تبدیل به صحرا شده و طوفان نمکی بخش بزرگی از استان خوزستان را تهدید می‌کند.

یکی از افراد بانفوذ شادگان که نخواست به نامش اشاره شود، نیز در این خصوص به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «دولتی‌ها فکر مردم نیستند. فقر در شادگان بیداد می‌کند و جوان‌های ما بیکارند. امسال به امام جمعه استان خوزستان گفتیم که مردم در شادگان گرسنه‌اند و اعتراض دارند. حالا هم در تابستان آب نداریم، برق مرتب قطع می‌شود گرما و بیکاری بیداد می‌کند و جوان‌های ما خسته شده‌اند. بعد استاندار خوزستان می‌گوید ما دروغ‌گو هستیم و اینجا همه‌چیز خوب است. چرا مسئولان خانواده‌هایشان را نمی‌آورند سه ماه تابستان در روستاهای شادگان زندگی کنند تا بفهمند چه کسی راست می‌گوید؟»

این شهروند شادگانی در مورد وضع عمومی شهرستان در حال حاضر تاکید کرد: «نمی‌توانیم جوان‌ها را کنترل کنیم. اوضاع مثل آتش است و هر لحظه ممکن است دوباره بلند شود. باید آب بیاید و به تالاب برسد و مشکل مردم را حل کنند. نمی‌شود هم نان نداشته باشیم هم آب و برق ما هم حق و حقوق داریم.»

حالا بنا به اخبار منتشرشده دست‌کم در ۱۱ شهر استان خوزستان تجمع‌های اعتراضی در خصوص وضعیت بحران آب شکل گرفته که در همه آن‌ها گزارش‌ها حاکی از برخورد خشن پلیس، نیروهای لباس‌شخصی و امنیتی با معترضان است.

رئیس دستگاه قضایی و همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، هم به صورت جداگانه اعلام کرده‌اند هیئت‌هایی را برای رسیدگی فوری به موضوع بی‌آبی و بحران ناشی از آن روانه استان خوزستان کرده‌اند اما هنوز هیچ خبری از نتیجه این پیگیری‌ها منتشر نشده است.

در سال‌های گذشته اعتراض‌های گسترده به بحران معیشت و بی‌آبی در استان خوزستان هر بار با سرکوب شدید از سوی حکومت روبه‌رو شده است. آخرین نمونه اعتراض‌های مردم خوزستان و برخورد شدید با آن‌ها به «قتل‌عام نیزار» در منطقه جراحی شهرستان ماهشهر در ۷۰ کیلومتری شادگان شهرت دارد.